Понеделник, 06 Февруари 2012 18:29

Как ще ги 'пълним'? За и против бързото зареждане на електро коли

От
zarezhdane-elektromobil-iphone-tesla-roadster

Време е за актуални теми и търсене на решения по тях, а стартът на Национална инфо кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! е допълнителен повод за активно обсъждане на различните аспекти на електрическата мобилност. Без да изпадаме в излишни обяснения за зависимостта на света от петрола и да си разказваме приказки за това как електромобилите ще ни спасят, отваряме дискусията за така важното зареждане с енергия на електрическите превозни средства и конкретно в случая - бързия вариант...

Ако сега навлизате в света на електрическата мобилност, вероятно още не сте запознати с факта, че повечето съвременни електромобили изминават по около 150 км с едно зареждане на батерията. Не и през зимата, обаче, както показват първите български електромобилни потребителски впечатления. Но да оставим зимата на мира, макар че тя не ни оставя, загръщайки ни тотално в невиждана от години прегръдка. Да преминем директно към един свързан с пробега и ключов елемент за управлението на електромобил - зареждането с енергия. Сегашното стандартно зареждане отнема средно 6-8 часа и въпреки че тази година се задават пазарни 'подобрения, като очаквания Ford Focus Electric, който ще се заражда нормално само за четири часа, все така говорим за часове.

Мнозина вече са наясно с всичко това, а сега узнаващите вече имат идея за какво става дума. В цялата тази галимация се мъдрят няколко различни метода на зареждане на електромобили, без на този етап да съществуват единни международни стандарти, улесняващи употребата и развитието на технологиите.

За стандартното зареждане вече казахме. То е подходящо за нощно време, поради не малката си продължителност. Но е пределно ясно, че ще се налага зарежда (допълване) и през деня, когато няколко часа от времето ни означават съвсем друго нещо. Затова вече се разработват прилично количество бързи зарядни устройства и последната новина в това направление е намерение за сключване на споразумение между водещия световен доставчик на компоненти и системи за оригинално вграждане SPX и Aker Wade. Компаниите смята да обединят усилия за разработване на по-евтино бързо зарядно, което да представят на пазара в началото на 2013 г.

Бързото зареждане обаче поражда не малко противоречия у първите потребители на електромобили и въобще хората, които са наясно с технологията.

Според някои, изграждането на бърза зарядна инфраструктура е много скъпа инвестиция, особено предвид факта, че под бързо на сегашния етап се разбира зареждане до 80% от капацитета на батерията за 20-30 мин. Съответно, като алтернатива се посочва, например, водород (горивни клетки), но и тази идея веднага намира противници, заради шеметните количества инвестиции (от сорта на 1 трилион долара!), нужни за изграждане на световна мрежа от водородни зарядни станции и прилежащата инфраструктура.

В техническо отношение пък бързото зареждане определено не е най-приятното нещо, което може да причините на батерията на своя електромобил... освен ако не е оборудван с изключително напреднала технология за контрол на този процес. С развитие точно на технологиите цените на бързите зарядни устройства определено ще падат, а някои компании работят и по варианти за зареждане в рамките само на пет минути. Това несъмнено ще бъде удобно и равно по време на зареждането с гориво, с което сме свикнали сега, но все така е добре този метод на зареждане да не се използва твърде често.

И тук на пазара се намесва Better Place с технологията за подмяна на изтощени батерии, която се явява алтернатива на бързото зареждане и то каква само. Защото системата работи така: Имате, да речем, още 50 км пробег с наличния заряд в батерията, с помощта на навигационната система намирате най-близката станция на Better Place, там паркирате върху роботизирана система, която за три минути изважда изтощената батерия и я подменя със заредена и просто потегляте... По-бързо от това, здраве му кажи.

Варианти не е като няма, но всеки ще има свое мнение и предпочитания и затова на всички методи на зареждане трябва да се отдели нужното внимание и се прави нужното за разясняване на техните предимства и недостатъци, като в процес се събират интензивно потребителски мнения и се правят съответните настройки и нови разработки. В България засега това е невъзможно, поради тоталната липса на електромобили и зарядни станции - имаме си десетина електромобила и още толкова електро колонки... - но да следим случващото се в държавите, които са малко по-напред от нас определено е важно и ще ни помогне да взимаме отработени решения, когото времето за тях дойде.

eCars.bg

Прочетено 1606 пъти Последна корекция Петък, 27 Декември 2013 23:57
Маргарита Николова

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.