Петък, 08 Юни 2012 13:10

Безплатното зареждане на електромобили не е популизъм

От
bezplatno photovoltaichno zarezhdane elektromobili

При сегашния среден капацитет на електромобилните батерии, зареждането на електромобил, например, в личния ви гараж, ще ви струва нещо от сорта на 1-3 лв в зависимост от тарифата за едно пълно зареждане, с което може да изминете 100-150 км. В България бройката също се увеличава, но в Европа като цяло вече има и огромен брой зарядни станции за електромобили. Над 16,000, както се вижда и чрез българската страница на PlugSurfing – най-голямата социална общност за споделяне на заряда за електромобили. Съответно операторите, които управляват мрежи от зарядни станции, са свободни да определят цените за зареждане. Има обаче една много силна тенденция – да се предлага безплатно зареждане, обикновено за период от година след монтажа на дадена електро колонка. Така оператори и компании масово демонстрират своята подкрепа за развитие на електрическата мобилност. И като казваме масово, говорим за цял свят...

У нас такива намерения заяви Ренърджи, която иска да монтира зарядни станции и да предостави безплатно зареждане за период от една или две години, а нашият технически партньор A1 Eco вече направи тази стъпка, с електро колонки в Исперих и Пловдив, както и фотоволтаична станция в Студентски град, София.

Защо безплатно зареждане?

Електромобилите са все още доста по-скъпи от масовите конвенционални модели с ДВГ. Много по-ниските им оперативни разходи обаче често ги изравняват по общи разходи за притежание в рамките на 4-5 години, но все така високата начална цена е праг. В много държави опитват да го преодоляват с държавни дотации под формата на данъчни кредити при покупка на електромобил, които дори достигат безпрецедентно ниво от €18,000 в Естония, а както вече стана дума, частният сектор и общините подават ръка чрез осигуряване на безплатно зареждане. Това са някои от мерките за подпомагане развитието на електрическата мобилност, които определено работят много добре в някои региони. И като стана дума за Естония, тамошното правителство направи най-голямата покупка на бързи зарядни станции за електромобили в света досега, от швейцарската компания ABB. Днес ABB монтира пърава от тези зарядни станции в бизнес центъра ?lemiste в Талин, която ще бъде използвана за технически тестове. Най-късно до  края на юли компанията ще монтира общо 20 бързи зарядни станции, които ще бъдат отворени за обществено използване, а до октомври броят ще нарасне до цели 160 обекта, зареждането на които ще бъде безплатно до 1 ноември. След това ще се заплаща месечен абонамент от €10, а едно (бързо) зареждане ще струва €3. Опрелено е добра цена за бърз заряд, с който може да изминеш стотина километра и се равнява на около 2.4 л/100 км разход на гориво (пресметнато при 2.53 лв/литър гориво).

В България зарядните станции за електромобили все още не са регламентирани нормативно, но пък вече има такива в София и Добрич, на които зареждането не е безплатно и всъщност излиза на цена все едно шофирате дизелова кола, която харчи около 4/100. Такива не е като да не се намират и техните цени са няколко пъти по-ниски от тези на аналогични електромобили. Ето защо не смятаме такава политика на заплащане на заряда за електромобили за особено стимулираща покупката им на този етап. Да, инвестицията в зарядна инфраструктура е висока, но предвид броя на електромобилите по пътищата ни това едва ли е точният метод за бързо възвръщане на инвестицията. Технологията тепърва ще си пробива път – спомнете си колко струваха първите мобилни телефони, през 1993-та, да речем. Нужно е време, както и разбиране на нуждата от разпространение на електрическата мобилност. Процесът е дълъг и за да направим пътя по-гладък, трябва да взимаме добри и обмислени решения, които да водят до по-бързи и ефективни резултати.

Вие как мислите?

{minipolls id="bezplatno_zarezhdane" title="(Временно) безплатно зареждане на електромобили!"}Да||Не{/minipolls}

eCars.bg

Прочетено 2303 пъти Последна корекция Петък, 08 Юни 2012 15:57
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.