Да ги направим всички зарядни станции и електромобили да си говорят на един език!
Не зная дали ви прави впечатление и на вас, че в последно време автопроизводители бая започнаха да се кооперират, особено в "зелени" проекти. Дали е нещо, свързано с глобализацията, може би, но в последните седмици (първите за 2013-та всъщност) направо се превърна в тенденция. Направо изумително е да гледаш как яростни конкуренти се снимат усмихнати след полагане на подписи под споразумения, при това дори по няколко (конкурента). Съвсем пресни примери са такива като BMW-Toyota "кооперацията" в посока горивни клетки или пък Daimler/Renault/Nissan/Ford "сбирката" по същата тема. Ето и едно такова "комбо" специално за електромобилите – споразумение между множество топ компании за "побратимяване" на всички марки и модели електромобили и електро колонки...
Сега темата е особено актуална, след като ЕК обяви избора си за определен конектор (щепсел) и съответно порт (контакт), с който да бъдат оборудвани всички зарядни станции и електромобили в Европа – седем пиновия Тип 2. Смело мога да му кажа пробив аз на това, защото за нас потребителите грам не е удобно дето са се навъдили различни видове кабелни накрайници и портове. Проблемът е в това, че ако колата ти е с един тип, няма как да зареждаш от електро колонки с друга система. И ето че в Германия стартира мащабен проект точно в това направление. Дали е случайно или не това, че този проект се появява сега, когато ЕК публикува своите цели и препоръки за алтернативен транспорт до 2020 г., оставям вие да си прецените. И само да напомня, че Тип 2 е по-удобният за Германия (отколкото за Англия и Франция и създадения от японците ChaDeMo) заряден стандарт...
Проектът eNterop
Целта на това начинание е да осигури оперативна съвместимост между електромобилите и зарядните станции на различни производители. Първата среща на сдружението е проведена наскоро в Берлин, което означава, че вече се работи по проекта на стойност €4.6 милиона. Те са поделени по равно между Германското министерство на икономиката и технологиите и множество индустриални партньори: Continental, Fraunhofer, BMW, VW, Daimler, RWE и Siemens. О, и Техническия университет на Дортмунд. Леле, BMW, VW и Benz заедно! Не че не са правили и други неща съвместно, точно обратното, ама все пак... Вече се случва все по-често. Е, да, позиците в света на електрическата мобилност се заемат сега!
Разбира се, че няма нищо случайно в инициативи като тази. Производителите няма как да не търсят начин да направят и електро колите съвместими със зарядната инфраструктура, както са тези, които зареждаме с течни горива по един и същи начин навсякъде от десетилетия. Естествено, че ще си сътрудничат, то си е в тяхна полза, а за щастие и в наша, че ще ни улесни много. В тази връзка (с оперативната съвместимост) наскоро беше приет международен стандарт ISO/IEC 15118, дефиниращ комуникацията между превозните средства и зарядните станции, с цел да се гарантира точно тази оперативна съвместимост между колите и колонките. И точно понеже различните производители на коли и устройства за зареждане са тръгнали в различни посоки, проекти и стандарти като този имат за цел да ги съберат (върнат) в един общ формат. Ще падат яко тестове в следващите месеци май...
Една от насоките в eNterop проекта е да се дефинират единни тестовите процедури, така че да не се налага производителите да правят отделни времеемки и скъпи тестове, като в същото време се гарантира развитие на свободен пазар и ефективно предотвратяване на сегментация. И за да са по-ясни работните направления, ето на какви групи са ги разделили:
- Варианти на употреба, системна архитектура и варианти на тестване;
- Технологична оценка в хода на стандартизирането;
- Относително приложение и тестова среда;
- Хардуерна платформа;
- Интеграция на малки и средни предприятия; и
- Стандартизация и връзки с обществеността.
А, това последното е, дето ни интересува нас, чакащите да ни осигурят универсално удобство потребители. Че ако ако германски електромобил и френска електро колонка не се разбират, го отнася шофьорът. Пък на всичкито отгоре ние в България говорим по български ...
[От: Green Car Congress]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.