Зареждане (126)

elektro_kolonka_a1-eco_shumen
В Шумен вече може да се зареди електромобил на ул. Цар Освободител 57 - Снимка: A1 Eco

Зарядна станция за електромобили предизвиква голям интерес в Шумен.

Днес правителството прие план за стимулиране на електрическата мобилност у нас. Основен акцент в него е предвижданата субсидия от 5,000 лв за закупуване на електромобил. По повод краткия анонс, който направихме за събитието в нашата фейсбук страница, веднага се появиха различни питания, на които се надяваме в скоро време да има отговори. Дотогава, и докато се дефинират окончателно и въведат субсидиите, продължаваме ефективно да популяризираме електрическата мобилност – а нашите приятели от A1 Eco пък продължават с монтирането на електро колонки из цяла България. То сега се започва, дето се вика, а в списъка с градове с обществена, частна или общинска зарядна станция сега наред са Шумен и Девин. Имаме и снимки, разбира се :)

tesla model s zarezhdane
Минаваш 250 км, зареждаш за половин час докато хапваш и пак потегляш за още толкова, и още... :)

Електромобил и зарядна мрежа "от едно място" = пътуваш на дълго, без грижи!

Някои хора не искат да чакат. А това само може да ни радва, защото е чудесно потенциалът да се разгръща обмислено, бързо и ефективно. Такива са хората в Tesla Motors, които, дори да изглежда "затворено", направиха кабела за зареждане на своя Model S със собствен накрайник, чрез който колата да се зарежда на станциите от нова супер зарядна мрежа на компанията (засега) в Калифорния. Този "собствен" накрайник означава и че други електромобили не могат да се зареждат на станциите на Tesla. Очевидно е, че хората в компанията не искат да чакат останалите производители или стандартизиращите организации да определят "единен" вариант за зареждане. И ето ти мрежа за бързо зареждане, със станции през определено разстояние, така че да си караш електромобила извън града, без никакви грижи. При това с доста приемливо време за междинни зареждания и то без специална бърза зарядна инфраструктура. Вече има и потребителски тестове. Интересуват ли те?

ibm_inteligentna_sistema_zarezhdane_elektromobili
Не три, а много в едно – така ще е със зареждането на електромобили – Снимка: ibmphoto24

Ще става все по-удобно, но и прозрачно ;)

Отбиваш, спираш на колонката, сипваш, плащаш и заминаваш. Проста работа! Няма какво да й мислиш. Няма какво да й подобряваш. Ама електро колите? Различно е – може да зареждаш на много места, та по-добре да има интелигентно управление на процесите на зареждане и мрежата, че да сме спокойни, пък и да не ни е по-сложно, отколкото сега. Защото не е като да не се изказват в коментарите под някои статии в eCars.bg притеснения дали ще издържа националната електро мрежа на едновременно зареждане на много електромобили. За националната още не знам, но един проект на IBM и ESB ecars (о, това звучи познато :) изпробва въвеждане на изцяло интегрирана интелигентна зарядна IT система, която помага за управление на обществените зарядни станции за електромобили, които ESB ecars из цяла Ирландия. IBM и ESB ecars опростяват процеса на зареждане и плащане като предлагат една идентификационна карта и това с чудесно, стига картите да не започнат да ни стават в повече, като на някои хора в щатите, например...

tesla-supercharger-sistema-super-burzo-zarezhdane-elektromobili
Станция за зареждане на Tesla Model S – като за космически кораби – Снимка: Tesla Motors

В щатите Tesla Motors изгради първите си обекти от новата мрежа за {tooltip}супер зареждане{end-link}Supercharger network{end-tooltip}, което прави възможно пътуването с Model S на дълги разстояния с бързо зареждане възможно - засега през Калифорния, части от Невада и Аризона. Супер зарядните станции са значително по-мощни от която и да било друга днешна зарядна технологии и осигуряват почти 100 кВ на Model S, с потенциал за достигане на 120 кВ в бъдеще. Как осигуряват ток за това? Вероятно не точно, както си мислиш...

standartno zarezhdane elektromobili pod-chas

Прибираш се от работа, включваш електромобила си да се зарежда през нощта и на сутринта батерията е пълна. Удобно. И можеш да контролираш процеса по всяко време дори чрез мобилния си телефон. За първите собственици на електромобили това не е проблем, но за масовия потребител понятието "зареждане за 6-8 ч." може да е. А има ли проблем, трябва да се търси решение. Бързо зареждане? Мда, става. С уговорката, че няма много бързи зарядни станции. И ето че с изненада намираме нещо друго – по-интелигентно "стандартно" решение – бордовото зарядно на електромобила; не е ли то най-логичната цел за усъвършенстване, защото си е в самата кола, което ни прави независими от външни фактори? Отговорът е, да, и швейцарската BRUSA Elektronik AG е компанията, която първа прави голям скок в това направление, с производството на вградено (бордово) зарядно за електрически превозни средства, способно да работи на трифазен ток с мощност до 22 кВ. В резултат, това бързо зарядно устройство ще може да зарежда догоре батерия на електромобил за по-малко от час, без необходимост от специална DC бърза зарядна инфраструктура за електромобили – от контакт, свързан с трифазно електричество...

uvelichenie_na_cenite_na_toka

В пощата ти, както и в моята, всеки месец пускат по няколко бели плика – битовите сметки. Тези дни от малката метална кутия извадих поредния плик, с оранжевото лого на ЧЕЗ България. Реших да се позачета, защото наскоро чух за увеличение в цените за "зелена" енергия.

За мой късмет, в гаража съм изразходил общо точно по 1 кВтч електроенергия през юни и през юли. Хм, колко хубаво звучи само, но знам, че когато там започне да нощува електромобил, на електромера ще пише друго. Не се оплаквам, дори обратното, защото с електро кола е няколко пъти по-евтино дори от най-икономичните дизели. Но докога?...

razrabotvane_baterii_elektromobili

Когато минавам през бензиностанция и не ми трябва много гориво, зареждам за 2-3 минути и потеглям отново. Това се случва и с теб, най-вероятно. И аз искам електро колите да се зареждат така бързо, като други. За също така малки количества електроенергия това е възможно и сега, на бърза зарядна станция, на каквато за 5 минути може да заредиш за 10-20 км пробег – зависи от станцията и електромобила. Но за пълно зареждане на батерията на бърза електро колонка сега си отива до половин час. По тази причина на много места по света различни екипи работят за намиране на нови, по-оптимални решения за електромобилните батерии, за по-ниско тегло, по-малък обем, по-голяма енергийна плътност и по-бързо зареждане. Сега вниманието е към Южна Корея, къде учени са направили подобрения в технологиите за презареждаеми литиево-йонни батерии, с които според тях може да се намали значително времето за зареждане на електромобили, за да станат те много по-желани превозни средства...