Автосервизни тревоги: От електромобилите ще пострада бизнесът ни!
От Стефан НиколовАко поговорим с автомеханик или търговец на авточасти, ще научим, че едни от основните артикули подпомагащи техния бизнес, са тези свързани със спирачките на автомобилите. Накладки, спирачни апарати, всевъзможни модели с разни цени и трудоемкост при поставянето им. Но хибридите и електрическите коли използват спирачките далеч не толкова агресивно, колкото стандартните автомобили.
Това е така, защото, когато водачът натисне педала на спирачката, част или цялото забавянето идва от ангажирането на електрическия мотор в процеса, който действа като генератор, за да се превърне инерцията на автомобила в електрическа енергия, презареждаща батерията.
Колкото по-популярни стават електромобилите и хибридните модели, толкова по-застрашени ще се чувстват автосервизите - в сегашния си вид. Притесненията им не са за след година, но какво ще стане след 5 или десет? Ще е неодходима преквалификация и ориентиране към сервизиране на нов тип коли, като първото, което ще отпадне като 'перо' от 'сладките' ремонти са маслата, филтрите, ауспусите - лесни и бързи приходи за сервиза, а неизбежни разходи за клиента. Следват спирачките и обслужването им - то не изчезва изцяло, естествено, но според специалисти, ще е през три пъти по-голям пробег!
Голям процент от продажбите на части, се държи именно от консумативите, без които не можем при сегашните си автомобили. Заради тяхната необходимост и сравнително достъпни цени,бизнесът с тях върви леко, и оборотите от него оформят голяма част от общия оборот на фирмите производители, дистрибуторите им, и механиците, които извършват физическата смяна (естествено, от последното можеш да спестиш, като си правиш пред блока ремонтите - с Пешо съседа, например). Общата формулировка показва, че обслужването на спирачките например, представлява поне 30/100 % от бизнеса с авточасти.
Същото е положението и при ауспуховата система, с всевъзможните кривки, колектори, гърнета и катализатор. Тук обаче, не стига, че не е особено евтино, а и рядко е качествено. Има фирми с реноме, на които можеш да се довериш; има и стотици гаражчета, които предлагат смяна на гърне, но с такова качество, че след година-две пак си за сервиз, със същия проблем. Тези, за които това е единствената предлагана услуга, направо си остават без работа - образно казано, поне със сигурност няма да имат нови клиенти.
Ремонтите и обслужването ще се променят с навлизането на електромобилите, като хипотетично това няма да стряска от сега собствениците на автосервизи, служителите им, производителите и дилърите на авточасти - и то на най-бързооборотните, и такива, без които не можем да караме колите си сега.
Все пак да отбележим, че дори и най-оптимистичните прогнози сочат, че до 2020 г. зареждаемите хибриди и електрическите коли, ще възлизат на може би 'само' 10 или 15 милиона превозни средства, при повече от 1 милиард коли на планетата изобщо.
С други думи, има много голям парк стари превозни средства, които ще продължат да имат нужда от обслужване. Но ако всеки по веригата в сервизния бранш загуби някакви средства, по-точно намали продажбите и печалбата си, това със сигурност ще се отрази съществено на авто-индустрията като цяло. Вероятно, електромобилите ще си спечелят още един противник (след фирмите в петролния сектор), но също така ще стимулират развитието на кадри, специализирани в тяхната поддръжка. както се казва - в природата празно няма! А и общото успокоение на 'хората с омаслени ръце' - "Всяка кола има гуми и чистачки, и ти няма как да не ги смениш" - е валидно и при новите технологии.
Желаещите да инвестират в автосервиз или магазин за авточасти, нека имат предвид горните факти, и че може би не това е най-далновидното решение за бизнеса на сина, например. При взето вече решение, поне да не е гараж за ауспуси или сервиз за смяна на масла и филтри :). Ако ще следваме тенденции, де. Модерни, нали...
eCars.bg / elektromobili.bg