Да речем, че имаш електро кола и искаш да я заредиш на обществена колонка. В България засега са ни малко, но в държави, в които има повече, и доставчиците обикновено са повече. Вадиш картата, допираш, не става нищо. Втора, трета... Ъммм, те били 8 (например) в портфейла ти. Да, в някои страни вече е така. И докато намериш вярната карта или станция, започваш да се дразниш. За да не става това, трябва да го направим лесно като зареждането с гориво. И вече има такава посока...
Не бензиностанция е лесно – сипваш, плащаш и заминаваш. Имаш взимане даване с колонката, ако не ти сипят, което в повечето случаи става, и с касиер. Толкоз. При електро колите нещата са различни. Доставчик на ток, ЕРП, производител на зарядна инфраструктура, оператор на такава и... ти. Всеки си има негови приоритети, но така става каша. За да я оправим ни трябва унифицирано решение.
То се случва не там, където човек би очаквал. В Германия още дори нямат собствени електро модели на пазара, нито стимули за покупка на електромобили, като във Франция, например. Но вече си имат сдружение, което да опрости нещата със зареждането на електромобили и дори повече – самата комуникация между тях и нас, шофьорите.
На голяма правителствена конференция за електрическата мобилност в Берлин, канцлерът Ангела Меркел потвърди целта от един милион електромобила по пътищата на страната до 2020 г., макар да използва думата "амбициозна". Какво значение има за нас в България тази цел или пък това, че в Германия ще имат единна система за електромобилна комуникация? Ами, според едно проучване когато турците решат да харчат много пари за кола, предпочитат да е "луксозна, бърза и... германска". Да, в България ситуацията е същата – германският автомобил доминира. Не сме някакви заклети поклонници, просто отбелязваме фактите.
Затова идеята, че германците (или някой друг) ще направят единна система за комуникация между електромобили, хора и устройства означава, че и у нас ще се възползваме от това, защото електромобилите ще бъдат оборудвани по съответния улесняващ употребата начин. Ще трябва да положим усилия за зарядната инфраструктура из цяла Европа, разбира се. Че производители на зарядни станции колкото щеш, а са и с различни, за щастие само няколко вида, конектори.
Когато за първи път писахме за Hubject, нещата бяха на доста проектно ниво. Но на снимката са директори от BMW, Daimler, Bosch, както и от двете най-големи електро дружества, EnBW и RWE. Човек би се запитал какво правят всички тези конкуренти заедно – просто е, изработват това, което ще управлява колите ни, при това скоро.
За Германия е много важно, защото енергийният сектор е децентрализиран – имат си над 1,000 електро дружества. Много от тях са малки, но кашата ще е пълна, ако зареждането на електромобили не се направи като това с гориво – навсякъде еднакво и лесно. Такава е идеята на Hubject.
Какво е Hubject
Това е сдружение между два автопроизводителя, BMW и Daimler (Mercedes и Smart), две от най-големите електро дружества, EnBW и RWE, и още два гиганта, Bosch и Siemens. Накратко казано в Hubject са изобретили протокол ({tooltip}OICP{end-link}Open InterCharge Protocol{end-tooltip}) за обмяна на информация между:
- ЕПС;
- Шофьор;
- Зарядна станция;
- Енергиен доставчик.
Нещо като операционна система, която управлява всичко – идеята е зареждането на електромобили да стане лесно, но и по-приятно от това с бензин или дизел, защото няма миризми, мазни петна по земята и други неприятни елементи от този процес.
Всъщност, Hubject дори вече стартира с нещо наречено Intercharge network, чиито абонати ще си зареждат на всички станции в мрежата и плащат една обща сметка в края на месеца. Като с мобилните телефони. Но нали говорим за унифициране, пък това не е обща държавна мрежа, а е и само в една държава? Не точно, защото интересното е, че само за няколко месеца откакто работи схемата на Hubject, в системата са включени няколкостотин зарядни станции в Белгия, Австрия и Финландия.
Ами останалите? Ако някой няма да приеме с лека ръка нещо германско, например, това са французите. Те си правят собствена подобна система, на име Gireve. Само че германският Hubject определено е много по-напред, точно поради факта че от самия си старт вече работи в няколко държави.
Колко още остава до истинското унифициране?
Третият голям германски автопроизводител Volkswagen все още не е направил официално изявление за Hubject. Дали това ще стане и кога не знаем, нито Hubject е наистина унифициращото решение за цяла Европа, поне засега. Но е голяма стъпка на огромни компании, която се надяваме да повлече крак. Защото ако днес първите собственици на електромобили са щастливи от възможността да спрат на първата възможна зарядна станция и да допълнят батерията, повечето хора, свикнали с бързото и лесно еднакво зареждане с гориво навсякъде, няма да са въобще толкова възприемчиви, ако е трудно и различно.
В заключение
Не че искаме мобилните оператори да получат и този бизнес, но зареждането с SMS, например, е супер лесно и удобно – като да си платиш за синя зона. Със система като тази на Hubject или друга, която някой ден ще бъде обявена за официален стандарт, интегрирането на плащания през мобилен телефон или друг удобен метод ще направи зареждането на електромобили безпроблемно.
Е, новите играчи са ясни. Да му мислим ние. Дано поне да ни е лесно, приятно и удобно .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.