В този блог: Темата за европейско производство на батерийни клетки е много актуална, но какво от това?
Експерти в бранша от месеци настояват Германия да започне да строи фабрика за батерийни клетки. Основният мотив е този бизнес да не се оставя в ръцете на азиатски и американски компании, защото така ще се навреди на германската автоиндустрия. Същата обаче все още не предприема бързи активни действия в посока производство на клетки за електромобилни батерии и дори не се задават някакви решения по въпроса...
Поне разговори обаче се водят и интерес има. Заместник председателят на ЕК Марош Шевчович иска да активизира конкурентността при батерийните технологии с план да използва субсидии за строеж на голяма европейска фабрика за батерии по модела на гигафабриката на Tesla и Panasonic. Субсидии и стимулиране не конкурентността не са точно понятия, които събираме в едно изречение, но при определени условия може и да вървят заедно.
Сред обичайните заподозрени във вече провеждани разговори за такава фабрика са Bosch и BASF, а в края на февруари Шевчович смята да представи конкретен план за батерийната фабрика.
Според информация от Stuttgarter Nachrichten, първоначалната инвестиция би била около €2.5 милиарда. Средствата трябва да дойдат от колкото може повече компании като химически и авто производители, но засега сред тези среди цари скептицизъм за проекта. Наблюдател твърди, че "в автоиндустрията не вярват, че има нужда от големи количества преди 2025 г."
Така, въпреки заявките на Шевчович, с липсата на подкрепа изглежда малко вероятно този месец да бъде обявен строеж на голяма фабрика за батерии. Засега по-скоро се говори за по-малко съоръжение изискващо няколкостотин милиона Евро инвестиция. Една трета от тези средства биха дошли от ЕС.
Междувременно азиатските гиганти като LG Chem и Samsung не само че увеличават своето производство на местна почва, а строят фабрики и в Европа. Ще са нужни само още една две години и докато всички 2025-петковци се накумят в задния ни двор вече ще се правят азиатски батерии на кило.