В този блог: Румъния обяви солидни субсидии за електрически автомобили.
Над 11 хиляди евро отстъпка сваля значително цената на електромобилите в Румъния, където в добавка са гласували и до €5,820 стимул за плъгин хибриди...
Изграждаме eCars.bg като група за електрическа мобилност от 2010 г. С годините много хора ни се чудеха защо го правим и как въобще продължаваме. Имаме развитие в България откъм е-мобилност, но ако го гледаме откъм администрация и управление – просто сме накрая на опашката. Вече е 2017-та, по света има много електромобили и силни ангажименти за развитие на чистата мобилност, но у нас "подкрепата" се изчерпва с освобождаване на електро колите от годишен данък... Има и безплатно паркиране в няколко града.
Продължава обаче подкрепата за каране на стари коли и за това си има основателна причина – големи интереси в бизнеса с резервни части. Затова и много от пунктовете за технически прегледи пускат всякакви барутници по пътищата срещу някой лев. Затова и места като столичния КАТ (и много други) приличат на... айде даже да не си хабим думите, че...
Майната им – затова сме се втурнали да правим каквото правим напук на тази мизерия.
Когато за пръв път писахме през април за румънските програми за стимулиране ни беше интересно кога ще стартират Rabla Classic и Rabla Plus. Сега са факт и по първата, ако предадеш за скрап автомобил на възраст над 8 години, получаваш €1,420 отстъпка.
И вече с Rabla Plus румънската държава добавя €10,000, без изискване да предадеш стара кола. Така можеш да купиш електромобил с обща отстъпка €11,420. Ако нов струва около €32,000 го взимаш за малко над 20 хиляди. Или по-точно, нов базов Nissan Leaf идва на €19,000, а Kia Soul EV около €23,000.
И в България най-накрая стартира подобна програма, но засега тя е само за администрацията. По нея общински и правителствени поделения могат да купуват електромобили с €10,000 отстъпка (€20,000 за лекотоварни) и след пилотния проект обявиха втора част.
В Румъния обаче програмата е достъпна и за фирми, и за физически лица и според министъра на околната среда Грациела Гаврилеску процедурата за кандидатстване ще е максимално бърза.
Сега, има и нещо друго. Субсидиите като цяло изкривяват пазара. От опит знаем, че в държави, където са стартирани субсидии продажбите са скачали рязко, но са спадали също така рязко след спиране на стимулите. Но като го сложим на кантара все пак го виждаме като подходящ инструмент за момента, докато спаднат още (достатъчно) цените на електромобилите.
Сега какво можем да добавим – вече произвеждаме и продаваме зарядни станции в България с нашата компания ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ, предоставили сме на всички онлайн локатора ВсичкоТок и пускаме онлайн магазин за зареждачки и аксесоари. Продължаваме с продажби, монтажи, изграждане на мрежа по цялата страна и още няколко неща, които сега няма да ги обявим, но ще се появят по-късно този месец или от юли.
Дали пък няма да се появят разни електромобили с румънски номера по нашите пътища ;)?