В този блог: Автомобилната индустрия на практика успя да си издейства още една година време, през което да продължи да продава замърсяващи превозни средства в Китай.
Натискът на автомобилната индустрия очевидно е бил доста голям и въпреки строгите изисквания, които Китай обяви, че планира да въведе от следващата година това ще се случи чак през 2019.
Вчера китайското правителство обяви, че забавя изпълнението на мандата с една година, но целите за 2019 и 2020 остават непроменени на този етап.
По предварително планираният мандат чуждестранните автопроизводители щяха да бъдат задължени да приведат до 8% от продажбите си в Китай на изцяло електрически превозни средства още през 2018, след което да увеличат процентите на 10 и 12 през 2019 и 2020.
Министерството на индустрията и информационните технологии обяви, че отменя изискването за 2018 г., но запазва изискването от 10% през 2019г., което означава, че автопроизводителите ще имат още една година да се подготвят, но същевременно и да продължат да продават замърсяващи въздуха превозни средства.
Ударът е подобен на други мандати за превозни средства с нулеви емисии, като например в Калифорния, където ако автомобилните производители не натрупват достатъчно кредити чрез продажбите на превозни средства с нулеви емисии, те трябва да ги купят. Това най-вероятно ще се случи и в Китай през следващата година
Колин Маккерахер, анализатор в Bloomberg New Energy Finance, изчислява, че изискването от 12% през 2020г реално ще се превърне в "около 4% до 5% от действителните продажби на автомобили".
Въпреки това забавяне електромобилният мандат на Китай остава един от най-агресивните планове за приемане на електрически автомобили и тази година бяха обявени масови инвестиции в производството на електрически автомобили в страната.
VW, Daimler, Toyota, Ford, алианса Renault-Nissan и наскоро GM обявиха съвместни предприятия за производство на електрически автомобили в Китай.
Забрана на ДВГ през 2030 и потенциални промени в политиката към чуждестранните автопроизводители?
Друга потенциална промяна, която Китай обмисля, е забраната на двигатели с вътрешно горене, която според изпълнителния директор на BYD може да се случи още през 2030г.
В ход, който би представлявал значителна промяна на тактиката, властите в Китай вече обмислят идеята да се даде възможност на чуждестранните производители на автомобили да създадат изцяло собствени предприятия без да си партнират с местни компании.
На този етап чуждестранните производители на автомобили, които искат да продават в Китай, са задължени от властите там да създадат съвместно предприятие с местна китайска фирма. Единственото условие обаче ще бъде тези самостоятелни компании да произвеждат само електрически автомобили.
От подобен ход най-много биха се облагодетелствани от Tesla тъй като Китай е един от основните им пазари в момента и именно там предстои изграждането на най-голямата Supercharger мрежа в света.
В момента Tesla отчита приблизително два пъти повече продажби на електрически автомобили в Китай, колкото всички други чуждестранни производители на автомобили взети заедно, но все пак заема само около 2% от китайския пазар на електрически автомобили).