Ние в eCars.bg имаме повече общо с германската електрическа кола Stromos, отколкото изглежда - компанията производител на компантния електромобил се казва Gernan E-cars... И макар нашият екип да не се занимава с производство на електромобили, за нас е удоволствие да ви разкажем за елекектрическа кола, която (ако не ние) някой може да си купи сега, без да чака масовото навлизане на електромобилите в продажба след година, две или три.
Идеята за купуването на чисто нова бензинова/дизелова кола, която да преобразувате в електромобил не е особено добра. Финалната цена на начинанието може да разстои и най-спокойните. И все пак, трябва да се запитате: Искате ли да си купите първия си електромобил сега или предпочитате да изчакате доставките на първите известни марки електрически коли?
Тази статия е за електромобилите в Германия. Немските автопроизводители са инвестирали много пари в тях. BMW вече конструира стотици електрически Mini, a Daimler ще произведе повече от 2000 електрически Smart (въпреки че не можете да си купите никоя от тях). Дори по-трудно ще е да се вземе на лизинг, човек трябва да живее в няколко избрани градове. Nissan LEAF? Все още го няма в Германия, така че дори не може и да си я поръчате. Така че освен Tesla Roadster и Mitsubishi i-MiEV (и френските близнаци - Citro?n C-Zero и Peugeot iOn), в момента няма кой знае какви варианти.
Засега големите автопроизводители се бавят в отговор на търсенето на електромобили, но няколко предприемачески компании са щастливи да предложат решение. Една от тях е немската E-Cars. Това е странно име (за Германия). То трябваше да бъде Elektrowagen von Deutschland, но предполагам, че в бъдеще те ще искат да изнасят, затова са решили да използват английски език за името. Поне електромобилът им е с германско име - нарича се Stromos (Strom означава ток – като електрически ток на немски).
Шасито е от Suzuki Splash, а платформата е на Swift със скъсено междуосие. Stromos е малко по-малък от Honda Fit, а базовият модел е с еднолитров двигател с мощност и се продава за €9,990 евро в Германия (19,500 лв наши пари). Та, германската E-Cars купува много от тях, със сигурност на по-ниска цена. След това добавят литиево-йонна батерия, заменят тръбата за наливане на гориво (и капачката разбира се) с конектор за зареждане с електроенергия, а бензиновия двигател - с 56 кВт електромотор. С въртящ момент от 140 Нм, тази електрическа кола има по-голяма мощност от стандартната бензинова версия, макар показателите като цяло да са ниски. Максималната скорост е електронно ограничена до 120 км/ч, а пробегът е доста скромен - 96 км. Хм, или може би не, зависи колко пътувате! Цената е, пак хм, €41,900 (около 82,000 лв). За разлика от Tesla Roadster обаче тези коли едвали ще се продават на загуба. Малко клиенти са физически лица. Stromos е по-успешен сред германските фирми, например, SAP, Siemens, и Sixt, които оценваят факта, че тези електромобили са местно производство, въпреки че базата е на Suzuki, произведена извън Германия.
Малко подробности. Германската E-Cars е дъщерно дружество на Fr?ger груп, автомобилен доставчик, известен със своите трансмисионни компоненти, който също така разработва и продава електрически мотори. Rinspeed Bamboo, екземпляр от който преди два месеца беше показан на автомобилното изложение в Женева, има същия мотор като този на Stromos, а компанията има и няколко други предложения освен тази първа кола. Друг модел, малко по-голям, е в развитие, както и лекотоварните превозни средства - Plantos. Изглежда много-обещаващ, тъй като производствените обеми са по-малки от тези на автомобилите. Освен това е доказано че има количествено търсенето, тъй като много градове искат да покажат, че мислят екологично и се грижат за опазване на околната среда със създаване на електромобилен автопарк, който всички да видят.
Ясно е, че малките производители ще имат трудно бъдеще в производството на малки електромобили и няма съмнение, че Nissan LEAF е много по-добра кола от Stromos. Японският електромобил ня всичкото отгоре ще бъде и по-евтин. Но, хей! Все още не може да си я купиш в Германия, а някои хора не искат да чакат, за да променят света.
Колко много от това важи и за България, с изключение на покупателната възможност може би...