Понеделник, 11 Юли 2011 09:00

Големият въпрос: Защо все още не купуваме електромобили?

От
Електрическият Ford Focus - позната кола, в електро вариант

Първо, вероятно бихте казали, 'как да ги купим, като ги няма'. Това е уместен въпрос, но макар да не изобилстват, електромобили на пазара у нас има - вече са продадени 3 броя Peugeot iOn, а изложеният на щанда на Citroen на Автосалон София 2011 брат близнак C-ZERO беше закупен... в брой. Има доставени още три броя Citroen C-ZERO и както не веднъж сме казвали, което се потвърждава и от закупената по време на изложението кола, сегашните високи цени на електромобилите все пак не са тотална пречка, затова побързайте и ни пишете или ни се обадете за повече информация за наличните Citroen C-ZERO електромобили...

Но защо задаваме този въпрос (от заглавието) сега?

Въпреки постоянно растящите цени на горивата, потребителите изглежда все още не са готови за алтернативно задвижваните превозни средства. Според скорошно проучване, проведено в САЩ, в което са анкетирани над 4000 души, повечето са отговорили, че планират покупка на нова кола в рамките на пет години от настоящия момент, но само 10% от тях биха купили кола с алтернативно задвижване. Причината е във високите цени. Най-вече на зареждаемите хибриди и електрическите коли. Около 75% от потребителите казват, че биха купили кола с алтернативно задвижване, заради по-ниските разходи за придвижване; но ги тревожи първоначалната висока цена на колите.

Наистина ли е толкова сериозно

Цените на горивата често се покачват рязко (през юни А95 по бензиностанциите в България се продаваше за 2.34 лв, а във втората седмица на юли цената скочи до 2.43 лв) и проблемите, с които нашата околна среда се сблъсква в момента налагат намиране на алтернативни решения. Автопроизводителите вярват, че електромобилите са бъдещото решение, въпреки че на този етап тяхната производителност не винаги е сравнима с тази на конвенционалните автомобили. Проучване, публикувано от Deloitte Touches Tohmatsu Limited’s (DTTL) Global Manufacturing Industry Group показва, че масовото възприемане на електромобилите е все още далечна мечта. Според проучването, само 16% от европейските потребители се идентифицират като купувачи от първата вълна, докато 53% казват, че 'може да помислят' за покупка или лизинг на електрическа кола. Това са мтачни статистики, предвид глобалната нужда от електромобили и целите за намаляване на замърсяванията, които повечето страни си поставят.

Какво казват другите

Друго проучване, проведено от J.D. Power and Associates, установява, че много потребители не са информирани за технологиите и са склонни към негативни възприятия по отношение на новите типове коли. Зареждаемите електромобили са били най-малко предпочитания тип превозни средства в анкетата, с притесненията от ограничения пробег, до липсата на обществени зарядни станции.

И още, според Мат Томпсън от Auto Trader:

В тази нестабилна финансова среда, потребителите просто подхождат практично към колите. Окуражаващо е, че такъв висок процент хора са загрижени за околната среда и определено е повече въпрос на изграждане на инфраструктура в подкрепа на 'зелената' мобилност, отколкото потребителска апатия по този сериозен проблем

Развитието

1. Google и енергийното министерство на САЩ създават подробна карта за електрически коли:

Заедно с Google, над 80 компании се опитват да направят шофирането на електромобили по-лесно с бърз достъп до резервни части и изграждане на зарядни станции. Партньорството с GeoEVSE Forum подготвя създаването на най-голямата база данни за всички зарядни станции в САЩ. Картовата система на базата данни и GPS функцията ще дават информация и за сервизни станции. Данните ще се управляват от енергийното министерство на САЩ чрез инициативата Чисти градове, както и от Националната лаборатория за възобновяема енергия. Хората ще имат достъп до данните за около 600 станции чрез Advanced Vehicles Data Center и онлайн функцията Alternative Fuels на министерството. Платформата ще помага и за намиране на станции за алтернативни горива като водород и газ.

2. Зарядна инфраструктура за електромобили:

Засега в България има само няколко, хм, по-скоро две зарядни станции, едната от които се вижда на началната страница на eCars.bg - монтираната от А1 Лимитед станция в центъра на Исперих. Преди няколко месеца пък нашите приятели от Ренърджи обявиха готовност да монтират безплатно 20 електро колонки в София и Варна и честно казано ние се надяваме това да стане факт до края на 2011 г. след изчистване на различните административни пречки. Coulomb Technologies и местното представителство Full Charger са най-напред, с изградена система от зарядни станции (в САЩ обаче) като част от програмата за $37 милиона на компанията. В софийския офис на компанията разбира се има мострена зарядна станции и демонстрация на онлайн възможностите на системата, коята е наистина много напреднала и предлага всички функции, за които може да се сетите. В Лондон вече си имат Source London програма за покриване на града с електро колонки и направо не ни се иска да мислим колко много са те вече, като се има предвид, че това е само малка част и началото на супер мащабна програма за изграждане на електромобилна инфраструктура на острова.

3. Намаляване на цените на колите:

От потребителска гледна точка цените на електромобилите определено предизвикват притеснение. С пускането на известен брой електромобили на пазара от различни автопроизводители и обявяването на субсидии при покупка на електрическа кола от множество правителства обаче, тази година беше наречена 'Година на електрическата кола'. В eCars.bg постоянно публикуваме статии за цени на електромобили на различни пазари и едно от най-добрите предложения засега се оформя електрическото Renault Fluence Z.E. с обявена цена под 39,000 лв в Англия. Това е възможно заради гласуваната от правителство отстъпка от 5000 паунда при покупка на електрическа кола и това определено е мотив да се работи с нашето правителство за осигуряване на подобна подкрепа. Ако до пристигането на модела у нас това по някаква причина не се случи, електро версията на Fluence вероятно ще е все пак на цена под (или около) 50,000 лв, което е значително под сегашните 75,000 лв с ДДС за триото Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroen C-ZERO. Opel Ampera, Chevrolet Volt и Nissan LEAF ще бъдат другите основни играчи на пазара на електромобили у нас, а продажбите им в други държави ни дават ценна информация от множеството потребителски отзиви от първа ръка. Няма нищо по-хубаво от това да сме подготвени и да знаем плюсовете и минусите на новите коли, а с навлизането им у нас всеки ще може да коментира в нашия форум (който скоро ще заработи) или да публикува своя блог в eCars.bg.

Основните пречки

Най-големите недостатъци на електрическите коли в момента, като изключим високата цена и се прехвърлим към работните параметри, са ограниченият пробег и дългото време за презареждане - до 8 часа за 'пълнене догоре'. И да не искаме, трябва да използваме думата проблем, заради тоталната липса (поне у нас - засега) на зарядни станции за електромобили. Нещата за съжаление седят така в повечето страни и в момента България съвсем не е изключение. Защо са високи продажните цени на електромобилите? Ами, на сегашния етап на развитие на технологиите (най-вече при батериите), производствените разходи просто са много високи, а процесът на разработка и внедряване определено също не е нещо, което се прави с малко пари...

Какво може да се направи

Безспорно, наличните в момента на пазара електромобили не могат да се мерят по развиваните с десетилетия коли с двигатели с вътрешно горене по отношение на пазарна цена и пробег. Изследвания и разработки обаче се правят трескаво от огромен брой екипи по цял свят, за увеличаване на капацитета на батериите и намаляване на времето за зареждане. Все повече правителства осигуряват различни стимули за собствениците на електрически коли, което помага за постигане на по-добри цени. С напредъка при материалите и технологиите при батериите сме абсолютно уверени, че перфектните електро коли вече съвсем не са далечни мечти от бъдещето.

eCars.bg

Прочетено 2091 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 12:50
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.