Понеделник, 18 Юли 2011 14:00

Българско електро колело... хм, по-скоро – асемблирано в България

От
Електрически велосипед от Ecopowersport

Интересът към една от първите ни статии определено е много голям и макар името на eCars.bg да предполага авто насока, инфо платформата се нарича също така elektromobili.bg и ние разглеждаме електромобилите като всякакви средства за придвижване с електроенергия, а в сравнение с все още тотално липсващите електро коли у нас, велосипедите на ток са доста по-разпространени. Elektromobili.bg ще бъде отделна платформа, която разработваме в момента, а докато дойде време за старт, временно сме я насочили към eCars.bg. Междувременно, ето какво ни разказа Юли от Ecopowersport за електрическите колела в България..

С този предговор насочих нещата към електро велосипедите, защото както обещахме вчера, дойде момент да разкажем за посещението си при Юли - основателят на Ecopowersport.

Като месец, юли е топъл и доста хора са на почивка, но по столичното Симеоновско шосе в петъчния следобед не липсваха коли и шум, затова решихме да влезем във вътрешността на вело салона на Ecopowersport, на самия булевард, не много преди околовръстното, в посока Симеоново.

Колела, колела и пак колела. Най-вече електрически. Това се разбира се не е чудно, в името на фирмата все пак има думата Power. Цялото име определено съдържа всичко необходимо, за да се ориентирате за дейността - Eco заради велосипедите, Power заради електричеството и Sport, е, това е ясно. Тази интерпретация си правим сами, но какво друго може да значи всичко това Wink...

Питаме Юлиян кога започва всичко това и отговорът е "в края на 2009 г." В началото само с няколко модела и клиенти, оплакващи се от "няма избор", но днес вече с отестняващ офис - модели има на богато - за всякакви желания.

Интересът ни разбира се ни провокира да попитаме какъв е пазара, какво е мнението на хората, как върви, иначе казано.

"Липсва инфраструктура, това е голям проблем. И хората не разбират идеята - 'за тия пари Honda ще си купя' ми казват." А какви са парите? В общия случай средната цена на добро електрическо колело е около 3000 лв. Какво получавате срещу това? Много неща - възможност все пак да се движите със собствени усилия (педалиране) - не, не бързайте да казвате 'за какво плащам, за да въртя ли' - изцяло с енергията от батерията или като въртите леко, помагайки на електромотора, особено когато е стръмно, защото с 250 вата мощност не е редно да се осланяте изцяло на машинката, хубаво е малко да и помагате. Юли казва, че това "не натоварва въобще, просто се получава едно допълване".

Докато си говорим оглеждаме колелата и разпитваме. Не за цените - за техническите характеристики. Някои правят впечатление с големи по диаметър мотори - да, в множествено число, защото има велосипеди с мотори и в двете капли - други са доста 'по-дискретни', а най-атрактивното във външния вид е много интелигентното асемблиране. Батериите изглеждат 'на място', а има модели, в които дори са интегрирани в рамката.

Стигнахме и до тази дума - асемблиране. "Всъщност, Няма такова нещо като българско електрическо колело. Поне по фирмите, които продават. Винаги има някой и друг вносен компонент - не всички части са произведени у нас. Просто говорим за асемблиране. Купуваш части, ако е поръчка по желание на клиента разбира се, и сглобяваш колелото от тях". Ние пък кръстихме така въпросната първа статия, за която говорим по-горе, просто заради вложения труд и желание. Но ако някой ден (разбира се това може да съществува и в момента) имаме възможност да видим и пишем за електрическо колело 100% българско производство, ще бъде приятно, не мислите ли?

Просто въртиш и наклонът се променя
Просто въртиш и наклонът се променя

Разговорът минава към ежедневното каране и става ясно, че с едно зареждане понякога може да се изкара 2-3 дни. В зависимост от карането, разбира се. "В Младост сега има велоалеи, няма спор, много по-добре е така, но слизаш от тях в края и пак си на шосето. А там толерантността е много ниска. Иначе колелото, което съм асемблирал за себе си може да измине 45-50 км с едно зареждане. Не е добре обаче батерията да се изтощава докрай. Тя си има и защита разбира се, но 2-3 дена мога да я ползвам, като въртя и педалите от време на време, за да помагам на електромотора".

Интересът ни веднага се насочва към точно това колело и е време да излезем отпред на широко. Юли изкарва своя електро велосипед, за да ни покаже отблизо технологията. Веднага правят впечатление значително по-малките главини. Предната е самият електромотор, а в задната има безстепенна трансмисия, която се управлява с превключвател на дясната дръжка и си има много тарикатски индикатор.

"Смяната на скоростите не се усеща - всичко е вътре в главинката, няма външни венци, както виждате." Максималната скорост, която електро колелото на Юли развива е 32 км/ч, а литиево-йонната батерия се вписва много добре на рамката - човек би казал, че е термос - няма кабеляци, датчици - всичко е 'прибрано' и деликатно. "Такъв електро велосипед мога да сглобя за 2500 - 2700 лв", казва Юли. "Разбира се варианти много. Всичко се прави внимателно и прецизно на ръка, за да пасне идеално и да изглежда професионално. Планки, окабеляване, плетене на спици... Моето го сглобих за два месеца."

elektricheski-velosiped-ecopowersport elektricheski-velosiped-ecopowersport-1 elektricheski-velosiped-ecopowersport-2 elektricheski-velosiped-ecopowersport-3 elektricheski-velosiped-ecopowersport-4 elektricheski-velosiped-ecopowersport-5 elektricheski-velosiped-ecopowersport-6 elektricheski-velosiped-ecopowersport-8

Не е особено бързо, признаваме, и това ни провокира да питаме за колко време сглобяват електро колело по поръчка. "С всичко необходимо и точните машини и техника и за няколко часа може да се сглоби." Това вече е друго, но сме убедени, че 'другото' си иска неговото, както козата...

Питаме Юли какво трябва да стане, за да се превърнат електрическите велосипеди в по-продаван продукт. "Цените, разбира се, трябва да паднат. Ако внасяш компоненти на едро с договорени по-ниски цени можеш да постигнеш по-атрактивна пазарна цена. Но като цяло всичко опита най-вече до батерията. Тя е най-скъпия компонент. Поне литиево-йонните варианти. Оловните батерии разбира се са по-евтини, но теглото на колелата става убийствено. Моето е 21 кг - съвсем приемливо, вдигнете и опитайте сами Smile".

Така е, леко е, готино е, и ни привлича. Определено е в полезрението ни за поръчка.

"Трябва както казах и инфраструктура. Тя се строи някак, но по-важното е манталитета. Хората все гледат цената, без да мислят за продукта като цяло. Правят разни неуместни сравнения, но с липсата на някои параметри като инфраструктурата пък и някои са прави, че не са налице необходимите условия за приятно експлоатиране на електро велосипед."

Това е целта ни, в крайна сметка, със създаването на тази инфо платформа - да работим за популяризиране на алтернативното задвижваме, да настояваме за подобряване на инфраструктурата и да подтикваме към промяна в манталитета и възприятията. Защото всичко зависи от нас. От всички нас. А колкото до електрическите велосипеди - със сигурност няма да съжалявате, ако обърнете повече внимание на този начин на придвижване. Гъвкавост, безшумност, природосъоразност и ниска цена - не е ли супер комбинация от ефективни параметри?

Прочетено 16250 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 12:41
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.