Сряда, 22 Февруари 2012 16:59

14 нови електрически модела: ще се раздвижи ли пазарът?

От
Нови електрически модели, вече и от утвърдени производители ще дебютират през 2012

Ако погледнем ЕПС като цяло, тези които са предлагани до момента, не са наистина 'наелектризиращи': хибридите не представляват чак толкова революционна технология, а електромобилите са конверсирани автомобили или - във фабричен вариант - са произведени от малки компании, които не инвестират в значително променящ се дизайн. През тази година, 14 нови изцяло електрически коли, ще бъдат 'извадени на тезгяха'. Дали това ще е достатъчно да се промени пазара?

Електрическите превозни средства навлизат на пазара по-бавно, отколкото беше прогнозирано и очаквано от компаните в бранша, които са допускали развитие, подобно на пазара на автомобили с вътрешно горене преди 120 години. Въпреки това, гледайки предлагането на ЕПС, човек осъзнава, че пазарът се разраства бързо: много електрически коли, които ще се появят на пазара през тази и следващата година, ще бъдат новите модели, проектирани и произведени съобразно основната част на електромобилите, а именно - батерията.

14 нови електрически автомобили през настоящата година

Миналата година, моделите LEAF, iMiev, iOn и C-Zero са единствените масово на пазара изцяло нови електрически коли. През 2012 г. най-малко 14 нови модела ще бъдат налични за клиентите: Toyota - RAV4 EV и IQ EV, Coda Sedan 2012, Renault - Twizy, Kangoo ZE и Fluence ZE, Smart Fortwo Electric Drive, Ford Focus Electric, Mercedes A Class E-Cell, Tesla Model S, Honda Fit EV, BYD E6, Mazda 2EV, Tata Indica Vista EV.

Някои от тях са, уви, все още прототипи и не са били 'изградени' спрямо важността на батерията, което ги прави по-малко ефективни, особено по отношение на пробега с един заряд и теглото на превозното средство.

Въпреки това, тези автомобили ще имат диапазон от около 150 километра; или започващи от 100 км пробег с Renault Twizy и до 500 км с Tesla Model S.

Колите са ирационални покупки

За съжаление, към момента, покупката на електромобил е акт, по-скоро емоционален, отколкото рационален. Повечето хора искат кола, която да е 'витрина' на техния социален статус, без значение, че това може да означава да караш огромен, високопрохим джип, по тесни градски улички.

Въпреки това, с нарастването на загрижеността за околната среда и по-'затягащото' законодателство, големите автомобилни производители трябва да намалят нивото на вредни емисии в автомобилите и вредното им въздействие върху околната среда. Те печелят вниманието на потребителите с рекламни модели с ниски емисии на CO2, висок пробег, и други 'екологични' атрибути.

В този контекст, електрическите коли скоро ще привлекат много потребители. Те са започнали да се превръщат в новото 'готино', чрез представяне на имиджа на водачите им, които се грижат за управление на 'чиста' кола, а също и защото те са тихи, и нямат вредни емисии, което е много ценно в пренаселена София, например.

'Premium'-цената все още е проблем

Представляващи около 40% от стойността на електромобила, батериите остават и до днес основният компонент за ефективно усвояване. Въпреки това, пазарните и промишлени прогнози сочат, че батериите ще бъдат 50-60% по-евтини до 2020 г.

Преди 2020 г. обаче, някои производители са избрали различни схеми, за да облекчат/спечелят потребителите: Renault например ще предлага лизинг на батерията при стойност около 50-80 евро месечно, което значително ще намали разходите на електрическите им превозни средства. Tesla има друга схема и предлага 3 различни размера (капацитета) на батерията, влияещи на общите стойности на колите им - от € 37.800 за 40кВтч до € 52,900 за 85 кВтч.

Накрая, транспортния ни 'преход' към електрически коли изисква промени в съзнанието на потребителите, защото днес, тоталната стойност на собственост (Total Cost of Ownership) на някои електромобили вече е по-евтина, или поне същата, както за еквивалентен автомобил с двигател. Въпреки това е разбираемо, че масовият потребител, не искат да плаща висока стойност при покупката, макар че ще си я 'получи' обратно само след 5-7 години.

[cars21] [eCars.bg]
Прочетено 2273 пъти Последна корекция Петък, 27 Декември 2013 23:45
JACtest

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.