Когато си купуваме кола, била тя нова или употребявана, обикновено се интересуваме и от това за колко пари ще можем някой ден на свой ред да я продадем. Цените на употребяваните коли варират в широк диапазон, като някои марки и модели държат повече цена от други. За електромобилите, обаче, тази информация буквално все още липсва, но след вече над година на пазара на първите масови електро коли, полека добиваме представа как се движат нещата...
У нас миналата година бяха продадени няколко електромобила, а през тази за първи път има официално представяне на електро кола, включително с реклами и сега вече може да си поръчате/купите Opel Ampera, но реален пазар на нови електромобили все още нямаме, камо ли на употребявани. В други държави обаче имат година и половина употреба и очаквани първи официални оценки за цени на употребявани електромобили. Такива в САЩ, където продажбите започнаха през декември 2010 г., са Nissan LEAF и Chevrolet Volt (американският вариант на Ampera), които в щатите могат да се закупят с данъчен кредит от $7,500. Тази отстъпка първите собственици на електромобили точно започнаха да усвояват, защото тя е под формата на приспадане на данъци за годината след покупката. Ако, например, собственик на Nissan LEAF 2011 има $9,000 данъци за 2011 г., когато ги плаща в началото на 2012-та, данъчните му приспадат въпросните $7,500 и дължими остават само $1,500.
Още тук, обаче, нещата се разделят на две, защото в някои държави има такива отстъпки, а в други няма. Франция и Англия дават приспадат по €5,000, а в Естония са решили да подкрепят електромобилите толкова силно, че отстъпката стига до €18,000. В България в момента няма индикации за подобни инициативи, а такива не се наблюдават и в много други европейски държави. Затова цените на употребяваните електромобили ще трябва да се отчитат по различни начини и сега се връщаме на пазара в САЩ, където вече има някаква база за изчисления.
Ако в Европа си имаме Schwake, американците си имат NADA Guide, като един от националните източници за цени на автомобили втора употреба. Automotive News твърди, че в юнското издание на NADA ще има информация за цените на едногодишни Nissan LEAF и Chevy Volt, с $23,975 за "типично оборудван LEAF SV" на една година, което според каталога е 95 процента от цената след данъчната отстъпка.
Това е вярно, ако приемем, че първият собственик е платил $32,780 за модел 2011 и вече е "оправил" данъците си за 2011 г., усвоявайки пълния размер на данъчния кредит от $7,500. С такава сметка цената на дребно на LEAF излиза $25,280 (на каквато стартова цена Nissan всъщност рекламира LEAF в САЩ, което не е особено коректно). Само че е добре да отчетем факта, че почти никой не купува "гола" кола и в повечето случаи към цената на нов LEAF се добавят поне $1,500 в "екстри". Това се потвърждава и от статистиката за много повече продадени Nissan LEAF SL (вариантът с по-богато серийно оборудване), отколкото базовия SV.
Но ако не отчитаме данъчния кредит (в САЩ) излиза, че едногодишен LEAF губи цели 30 процента от първоначалната си цена. За сравнение, на американския пазар Honda Civic 2011 губи 24 процента, а Toyota Prius 2011 само 12 процента. NADA посочва 90 процента стойност за Volt при отчитане на данъчния кредит и 75 процента, ако не се включва при изчисленията.
Цялата тази работа е много хубава, но реално на пазара няма кой знае колко употребявани коли от двата модела, за да се види дали прогнозата е вярна.
В същото време в Европа от година вече се продават Citroen C-ZERO и Peugeot iOn и най-точна справка за цените на употребявани екземпляри засега ще намерите в mobile.de.
Ние със сигурност не очакваме такова обезценяване на електромобилите в Европа и в частност в България, но ще трябва да почакаме още поне половин година, за да се оформят някакви пазарни идеи по въпроса. Междувременно ще следим пазара и редовно ще имаме грижата да ви информираме за движението на електромобили втора ръка.