Вторник, 26 Юни 2012 00:30

Електромобил - като автомобил (каквa e силaтa на коня и кой е въртеливият момент)

От
Електрическата и конвенционалната кола са с едно предназначение и не би трябвало да става въпрос за конкуренция - това е еволюция

На практика са еднакви; по смисъл и предназначение са транспортно средство - да се домогнеш от 'А' до 'Б', прословутите точки. Разликата е ясна на всички: моторът, който ги задвижва и по-конкретно - каква е 'храната', която дава енергия. Визуално са еднакви, имат си купе, врати и (предимно) са с по 4 гуми. Едните наричаме автомобили ( теорията е, че 'авто' - идва да увековечи легендарния Николаус Ото (ottomobile) - всички сме го чували, а за тези, дето е познато име само от кръстословиците - ето четиво. И така, отомобил или аутомобил, т.е. синоним на кола, задвижвана от изкопаемо гориво, осъществяващо процеса на работа на мотора й. Хм, взе да става оплетенко...

Разбира се, колите се разделят на много видове, но разглеждайки тези, който се задвижват от електромотор, захранван от батерия на ток, се налага името електромобил, по обозрими причини. Електрически автомобил е неточно или по-скоро би означавало кола с хибридна технология - електро (ток) и авто (гориво). Напомняне: колата с електрически мотор се нарича електромобил.

Няма да коментираме марки и модели - това е ежедневно в сайта. Но да разгледаме термините, които така често споменаваме при всяко ревю на кола: конски сили и въртящ момент, силата на мотора, която в повечето случаи е определяща при покупката на кола. Толкова си харесваме определението 'коне' или 'конски сили', че си го ползваме ежедневно, при все че в модерната ни техническа терминология, би трябвaло да ползваме 'ват' и 'киловат'. Това, с 'конете' е от преди 3 века, когато Джеймс Уат (J. Watt) - обезсмъртил името си именно с единицата, която трябва да се ползва вместо 'конска сила' - оценявал мощността на парните си двигатели, сравнявайки изпомпването на вода от един двигател за единица време, с количеството изпомпано от един кон за същото време. Така: 1 кон повдига 150 кг, за 1 минута, със скорост 30 метра. 10 коня-1,5т-300м, времето си остава минута, разбира се.

Както е коментирано в доста от форумите, конските сили са измислени. Те са резултат. Те не съществуват като реална единица, а всъщност са част от разговорния фолклор, но пък не пречат на никого... ползваме си ги. Международният стандарт ISO - валиден и у нас, приравнява една конска сила на 0,735 киловата или приравнено за единица киловат - 1kW=1.359 к.с. Някъде из нета бе формулирано много разбираемо: 'конските сили се получават от оборотите и въртящия момент'. Уравнението е... : коне = обороти Х въртящ момент. Толкоз за това. Продължаваме:

Можем да се озовем в подобна ситуация, ако мислим, че конските сили са си в мотора - те се появяват по някое време, като резултат от въртящият момент и оборотите.

Друга величина определяща ускорението е моментът на сила, който ние си знаем като въртящ момент. Обаче кога е тоя момент и какво се върти? Съвсем конкретно е свойството му - определя качеството на ускорение на колата. Той няма общо с оборотите, а се изчислява спрямо силата, която мотора произвежда към момент Х. Обобщено: въртящият момент показва работата, която може да 'изработи' двигателя. Тук се връщаме на конете - те ни ориентират колко дълго може да я работи - вече според оборотите. По нашите стандарти, измерваме въртящия момент в Нютон метри (Nm), а ето тук има грамотно, техническо обяснение :).

Като цяло, за по-разбираемо: потеглянето на колата или движението на ниски обороти се характеризира от момента на сила, а как се справя при високи обороти, определят конете.

Тук идват разликите между авто- и електромобил. Разликите при оборотите на работа, както и разликите при предавките - третият елемент при определяне на ускорението. Тези различия обуславят стила на извършване на работата, не са сложни за усвояване - като водач, не на инженерно ниво - и не са пречка за по-масовото възприемане на колите на ток. Няма две мнения, че ускорението при електрическите коли е в пъти по-бързо от двигателните, а относно тяхната пъргавост и динамичност спортни тестове се правят и с най-'безобидните'. Резултатите сме представяли, а ще има и още впечатляващи такива, в неспиращата битка 'по-по-най'. И разликите са задълбочават...

В края на краищата, електромобилите са пазарен продукт, както и автомобилите. Важни са продажбите, мнението на клиента и неговата удовлетвореност. Много от техническите термини и показатели са сходни - това видяхме - но е важно да видим и основната разлика: резултатът, които оставят след себе си. Споменахме любимите от всяка задача точки, 'А' и 'Б'. Ще стигнем от едната до другата с всякаква кола, въпросът е 'на каква цена'? И 'цена'-та тук не е само разход за придвижването, а и последиците от него.

[eCars.bg] [offroad-bulgaria.com][bmw club bulgaria][opelclub.bg]

Прочетено 4947 пъти Последна корекция Вторник, 19 Февруари 2013 18:24
Стефан Николов

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.