Ford C-MAX Energi – първият зареждаем хибрид с почти 140 км/ч в електро режим
От Стефан НиколовВ Европа дизеловите коли са силно предпочитани, а хибридите определено изостават. Това е така и защото самите автопроизводители предпагат много повече дизелови модели. Алтернативите, от друга страна, са хубаво нещо и са много полезни за пазара. Ето, вече си имаме и зелени таксита хибриди, пък и германските концерни най-после започнаха полека да пускат макар и не пълни хибриди. Понятието хибрид определено свързваме с Toyota Prius, но и другите не спят и въпреки хегемонията на японците, вече се появяват модели на други марки с по-добри качества. Ford, например, твърди, че новят C-MAX Hybrid има малко по-нисък разход от този на Prius и дори има зареждаем вариант на име C-MAX Energi като конкурент на най-новата версия на Prius, която също може да се зарежда с електроенергия. И конкуренцията е наистина ожесточена. Толкова, че C-MAX Energi има 137 км/ч максимална скорост в електрически режим – при около 100 км/ч за същия показател при Toyota Prius...
Това, разбира се, означава, че по магистралата можеш да се движиш с, примерно, 120 км/ч, което си е достатъчно да си в общото темпо на трафика в електро режим, поне за известно време. C-MAX Energi разполага с бутон в централната конзола, с който може да активираш точно този режим, при това с три подрежима: Auto, Now и Later
Това си е просто чудесно, защото в електро режим можеш да караш с изключен двигател, но си имаш и нормална хибридна опция с комбинация от двете спрямо моментните условия, както и режим за съхранение на енергията в батерията – нещо като Hold режима на Opel Ampera, с който от 2013 г. ще разполага и Chevrolet Volt. Ето малко повече за трите режима:
-
EV: Auto. В този режим C-MAX Energi се задвижва с електроенергия, но когато зарядът в батерията се изчерпи, колата започва да работи като пълен хибрид. Компютърът на задвижващата система избира автоматично точната комбинация от задвижване електромотор/двигател, в зависимост от моментните условия и количеството заряд в батерията.
-
EV: Now. В EV: Now режим задвижването отново е на електричество, но включването на двигателя става само ръчно или при определени условия, като натискане на педала за газта до долу. EV: Now също така активира специално меню от функции на мултимедийния екран, с които може да се наблюдава и контролира работата на системата.
И тук идва твоят ред. За да постигнеш пробега, който системата ти дава в определен момент, получаваш насоки за максимално ефективно шофиране и само от теб зависи да се справяш добре в електро режим. Като контролираш настройките на климатика, например, можеш да управляваш разхода на енергия.
-
EV: Later. Режим, с който съхраняваш наличната в батерията енергия за по-късно. Това е полезно, ако пътуваш по магистрала в посока някое населено място, където в определени зони (в центъра, например) можеш да се движиш само на електроенергия (ееех, кога ли ще стане това у нас ). Когато включиш EV: Later, C-MAX Energi работи в хибриден режим, а зарядът се съхранява до ибор на EV: Now или EV: Auto режим.
Максималната мощност на C-MAX Energi е 195 кс (срещу 188 кс за Toyota Prius), а в електро режим зареждаемият хибрид на Ford изминава над 32 км с едно зареждане на батерията. Продажбите на C-MAX Energi плъгин хибрида стартират през есента в 19 американски щата, при сертифицирани за предлагане на електромобили дилъри на компанията, а в началото на 2013 г. моделът ще се предлага във всички щати. Знаеш, че следим постоянно развитието на пазара в Европа и ще те светнем веднага щом разберем кога C-MAX Energi ще го има и у нас и на каква цена, разбира се.