Батериите някой ден – да очакваме ли замърсяване?
От Маргарита НиколоваПодхванали сме тази мисия да ви информираме за всичко, свързано с електромобилите и това включва проучване на всякакви положителни и отрицателни аспекти. Обикновено говорим с положителен тон за електрическите превозни средства, представяйки различните им преимущества и по-висока ефективност, но не пропускаме и потенциалните проблеми, текущите недостатъци и бъдещите неясноти. И като повечето нови неща (да, електромобили са се правели и преди 150 г., но сега отново започват да стават масови), ще минат години преди да бъдат събрани някои данни и направени съответни заключения. Това ни насочва към темата на тази статия – батериите на електрическите превозни средства и както заглавието подсказва, ще разгледаме въпроса за потенциалните бъдещи опасности, които те крият (или не крият)...
По много от вече натрупалите стаж електромобилни сайтове в различни държави се изказват мнения, че никой не отчита ужасните проблеми, които ще ни застигнат, когато някой ден хибриди и електромобили загният по автоморги, а химикалите от техните никел-метал хидридни и литиево-йонни батерии започнат да се просмукват в почвата.
Това, че такива опасения глождят мнозина е добре, най-малкото защото показва интерес към този потенциален проблем, но добрата новина е, че това няма да се случи по следните причини:
Автопроизводителите са абсолютно наясно с тази грижа и вече имат работни програми в това направление
Първото доказателство се крие във факта, че още преди години началните тестови серии хибриди и електромобили се предоставяха само на лизинг, без възможност за закупуване. Този подход претърпя промяна, макар че тепърва ще продължава да се прилага, но идеята е ясна. Ползваш, връщаш и компанията производител поема грижата за остарялата батерия - колата не остава да гние на улицата или в някое гробище, където след време батерията и да се разтече.
И това всъщност се прави много отдавна - 'старомодните' акумулатори на конвенционалните ни коли са един от най-рециклираните продукти в света. Близо 99 процента от оловно-киселинните батерии сега се връщат за рециклиране. Няма причина това да не се прави и с друг тип батерии/акумулатори, като доста по-големите, с които хибридите и най-вече електромобилите се задвижват. Ако щете само заради това, че цената на батериите е толкова висока, та, сещате се, едва ли някой ще ги остави да гният в полето, още повече, че отсега се правят планове за повторното им използване в сгради като устройства за съхранение на електроенергия.
Без да можем да гарантираме, че това няма да се случва, предвид горните факти е много малко вероятно батериите на електрическите превозни средства да 'свършват' на боклука. Това би струвало някому и много солена глоба.
И като още едно доказателство, че автопроизводителите планират обратно приемане на батериите, в GM, например, казват "Не можем просто да ги оставяме на полето - отговорното отношение би било да ги взимаме обратно и точно затова го правим."
Така че, отговорът на заглавието е, "Не, батериите на електрическите коли определено няма да предизвикват замърсяване."Не вярвам и вие да изхвърлите нещо с толкова висока остатъчна стойност на боклука.
[От: Green Car Reports]