Сряда, 13 Март 2013 17:55

Солидна батерия за електромобил, в буквалния смисъл

От
solid state solidni baterii elektromobili
В този блог: Литиево-йонните батерии се развиват бавно, затова някои топ компании залагат на "солидните".

Една от тях е Toyota, която наложи в съвременния свят понятие хибрид със своя Prius, но така и не прояви кой знае какъв интерес към литиево-йонната технология. Тя намери място в (зареждаемия вариант на) най-популярния в света хибрид чак през 2012 г., но само за да осигурява пробег до двайсетина километра на ток. Така, точно заради ограничените възможности на литиево-йонните батерии, Toyota има друг план и той е да ги замени няколко пъти по-мощните солидни батерии...

Въпросният план на японския авто гигант е до 5-6 години за започне производство и реализация на солидни батерии, а няколко години по-късно и литиево-въздушни батерии, които дават петорно повече енергия на същото тегло. Сега Toyota използва литиево-йонни батерии само в изцяло електрическия Toyota RAV4 EV, както и в Toyota Prius плъгин и Toyota Prius V. Причината е в това, че компанията намира солидните и литиево-въздушните батерии за много по-способни от литиево-йонните и никел-метал-хидридните. Солидните батерии са по-малки и за производството им се използват по-малко скъпи материали, като редкоземните метали. Но какво означава солидни?

Солидни батерии

Това е тип батерии, в които вместо течен електролит, като в литиево-йонните, има твърд солиден (твърд) материал, откъдето идва и името. Вероятно можем да направим донякъде паралел с твърдите дискове при компютрите и новите SSD памети, в които няма  движещи се части.

Солидните батерии са по-компактни и стабилни, което позволява по-висок волтаж от по-малък обем. Toyota работи по солидни батерии от години и както стана лидер при хибридите, така може да стане и при електромобилите, макар сега дори да разчита на задвижваща електрическа система и батерия от Tesla Motors за електрическия RAV4.

Литиево-въздушни батерии

Литият все пак "не излиза от мода". Точно обратното, но в литиево-въздушните батерии литиевият катод, използван в литиево-йонните, се заменя с материал, който взаимодейства с кислород. Това, просто казано, осигурява много по-висока енергийна плътност от тази на сегашните литиево-въздушни батерии.

Целта на Toyota

Големите компании не могат да си позволят компромиси. С множество надеждни и доказани модели в своята гама, Toyota може само да държи и повишава качеството и възможностите на своите модели. Затова, целта на компанията при електрическото задвижване, е да произвежда батерии, чиято енергийна плътност доближава тази на бензина. При литиево-йонните батерии също има подобрение, но Toyota очевидно не смята тази технология за достатъчно потенциална, предвид ограничения пробег, който тя осигурява, заради ниската енергийна плътност на тези тип батерии от около 1/50 от тази на резервоар бензин.

В заключение

Както стана дума в началото, ще бъдат нужни още няколко години солидните и литиево-въздушните (за тях дори след 2020-та), да достигнат до поточната линия. С много по-големия си потенциал обаче те може да са електромобилния отговор, който компании като Toyota търсят вече от години. С по-малко химия определено и на нас ни звучи по-добре, в добавка към по-малкия обем и по-ниското тегло. И едно е сигурно, нови разработки и демонстрации няма да закъснеят и ако случайно липсва стимул за това развитие, конкуренцията ще се погрижи да го има в изобилие.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Прочетено 2921 пъти Последна корекция Неделя, 17 Март 2013 13:33
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.