Четвъртък, 03 Май 2012 15:00

Новите играчи в зареждането - производители, разпределители и... вие

От
zarezhdane_elektromobili_avtoproizvoditeli_dostavchici_potrebiteli

Електромобилното движение наистина се развива сериозно в световен мащаб и нещата са тотално различни от средата на 90-те, когато GM направи почти самостоятелен опит да популяризира електрическата мобилност с производството на EV1. Сега на пазара вече има дузина електромобили от големи автопроизводители и още много други от малки и не толкова малки компании, при това от всякакви видове – от велосипеди и скутери, през коли и мотори до камиони и автобуси. Всичките тези превозни средства ще се зареждат с електроенергия, не с течни горива. Може и да не е след година или две, но последните вече няма да са доминиращата енергия за задвижване, която в момента създава монополни положения. Все ще има някой да държи основно нещата, но с електроенергията разпределението няма да е такова и ще има нови играчи. Множество автопроизводители, като Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz. например, вече инвестират в собствени мощности за производство на възобновяема енергия и в един момент ще започнат да предлагат затворен кръг продукти и услуги – хем ще ни продават коли, хем ще зареждаме с електроенергия на техни обекти. Кой друг може да е сред новите участници в тази дори вече не бъдеща, а настояща, макар и в малки размери, игра? Производителите и доставчиците на зарядна инфраструктура, както и електроразпределителните дружества, разбира се, от които и в момента купуваме ток за битова и индустриална употреба. Да, хегемонията на петрола няма да е вечна и у нас може да не си личи, но преди време в една статия засегнахме въпроса за това, че в Англия, например, броят на бензиностанциите доста е намалял...

Искаме да ви даваме примери от България, но все още няма повод, затова попиваме от случващото се с електрическата мобилност в други държави и ви го представяме, за да сте запознати с тенденциите – все пак всичко това е важно, защото показва как ще се формират бъдещите ни оперативни разходи за транспорт. През февруари тази година шест германски електроразпределителни дружества и автопроизводители формираха сдружение за хармонизиране на таксуването, системите за оторизация и зарядните процеси за електрически превозни средства. След това GM Франция и EDF обявиха партньорство за проучване на зарядни решения за Opel Ampera, а Enel и Renault скоро ще стартират свое новаторско решение за интеграция в Италия.

Чрез взаимодействие между съответните контролни системи става възможно въвеждането на усъвършенстван модел на комуникация между електромобилите и зарядната инфраструктура. Новата услуга е интегрирана в Carminat TomTom Z.E. навигационната система на Renault, която в реално време ще показва местоположението на трите най-близки Enel зарядни точки, с информация за техния оперативен статус. Така системата винаги ще може да насочва към свободна зарядна точка, а в бъдеще ще бъде възможно и резервирането на електро колонки, определяне на най-ефективния модел за управление на зареждането и максимално използване на възобновяема енергия. Зарядните станции се управляват от интелигентни мрежи и електромобилите ще бъдат ефективна част от работния цикъл на тези мрежи. Тандеми като Enel-Renault и Siemens-BMW вече разработват решения за бързо зареждане, с което да можем да допълваме батериите на своите електро коли до 80% в рамките на 20-30 минути в краткосрочен план и съответно станции за още по-бързо 5-15 минутно зареждане няколко години по-късно.

И както вече стана дума, електроразпределителните дружества също ще бъдат основен играч на пазара за зареждане на електромобили, като различни компании в множество държави вече са разработили собствени зарядни станции, за да предлагат затворен кръг услуги. Енергията пък ще идва от множество различни източници, с увеличаващ се дял на частните вятърни и слънчеви паркове и пазарът ще е много по-конкурентен от сегашния петролен.

Едно от най-интересните неща, обаче, е това, че и ние, обикновените потребители, ще "влезем в схемата", защото ще можем да се "самозахранваме", "самозареждаме" или както там още можем да го наречем. Не всички имат собствени къщи и няма да е толкова масово, но и на обществени кооперации може да се монтират слънчеви панели. С такива имаме първоначална инвестиция за закупуване и след изплащането й енергията, която произвеждаме от собствените си соларни инсталации ще бъде безплатна за нас. Отново, това не е нещо, което ще стане масово утре, но вече много хора по цял свят имат такива инсталации и това, за което говорим е реалност още сега. Още до 2015-та вече ще има много по-голямо разнообразие от електромобили и методи за зареждане, а не е ли гъвкавият конкурентен пазар това, което всички търсим? Ние вече се подготвяме за него и участваме в създаването му. Информирайте се и участвайте и вие, защото сега вече ще може да сте част от играта!

eCars.bg

Прочетено 1584 пъти Последна корекция Петък, 27 Декември 2013 14:04
JACtest

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.