Проф. Динко Чакъров: Метанол – биогориво на бъдещето?
От Стефан Николов'Забравете водородa, тук е неговият наследник', заявява Динко Чакъров - професор по приложна физика в университетa Чалмърс в Швеция...
Успешното извличане при производството на водород от слънчева енергия и разните трудностите при транспорт и съхранение на хидрогенното гориво, подтикват учените да обърнат поглед към метанола.
Водород се извлича при първия етап от производството на менатол, така че изследванията на първия елемент ще са полезни при проучванията на втория.
Всъщност метанол може да бъде създаден от въглероден двуокис и слънчева енергия. При този процес се използва СО2 от въздуха и се трансформира...
Метанолът може да се използва в широка гама от приложения, като например аеронавтиката.
Този процес вече съществува и ще бъде тестван в по-голям мащаб в контекста на някоя от скандинавските инициативи, която има за цел да направи горивата достъпни. 'Северна Инициатива за Развитие на Соларно Гориво' (NISFD) е програма, разработвана над 4 години, финансирана с повече от 10 млн. норвежки крони безвъзмездна помощ (1.3 милиона евро).
Метанолът има предимства в условията на съхранение - за разлика от електричеството и водорода, и може да използва съществуващата инфраструктура.
Подробности за производствения процес:
- Разделяне на водните молекули до получаване на водород и кислород;
- Водородът реагира на контакт с CO2 чрез фотокатализа и се получава метанол;
Този процес се изчислява на 50 пъти по-ефективен от биомасата, използвана досега... Изпълнението на реакцията зависи от капацитета на ползваните фотоволтаични клетки.
Кога да очакваме производство в големи мащаби?
Професор Чакъров дава предполагаем срок 10 години, но още през януари 2012г., тази програма ще стартира официално в университета Чалмърс.
А пример за превозно средство, движещо на метанол вече има: Lotus Tri-Fuel LanzaTech, при който е разработен процес за получаване на керосин от етанол, взаимодействащ с CO2.
[От: NordicEnergy]