На ток или био гориво във въздуха – това ще ни спести много CO2
От JACtestПо-рано днес изработихме с удоволствие един материал за пилотния електромобилен проект на БАЕПС, който намери място в доклада за Устойчива транспортна екосистема на Световния икономически форум. В този доклад се отделя голямо внимание и на един изключително важен друг съвременен проблем – генерираните от самолетите въглеродни емисии. Огромният брой полети води до изхвърляне на големи количества CO2 в атмосферата, които след години се абсорбират в океаните. Сега сме 2012 г., но в доклада се правят изчисления и предвиждания за 2050-та. Защото това, което правим сега, ще се отрази на живота на планетата след 20-30 години. Такива предупреждения се чуват все по-често в предавания по канали като Nat Geo TV и DaVinci Learning в нашия ефир и добрата новина е, че мерки определено се взимат. Има обаче още много да направим за подобряване на какви ли не аспекти от нашия живот и понеже в този материал става дума за самолети, био горива и електроенергия са две чудесни алтернативи...
Направо по темата, добър (пореден) пример е първият търговски полет на австралийската Qantas с биогориво, произведено от – не се стряскайте – употребявано (за пържене) олио от холандската компания SkyNRG за задвижване на единия двигател на Airbus A330. Qantas работи и с други компании за откриване на алтернативни източници на самолетно гориво, добито от домашни отпадъци и водорасли. От компанията обясняват, че био-горивото, сертифицирано за употреба в товарната авиация, има близо 60% по-малък въглероден отпечатък от този на керосина. Е, не ни е работа да ви вкарваме в сложни теми за самолетни горива и разработки – предишното изречение казва достатъчно по темата.
Не толкова напред в разстоянията и възможностите, но вече абсолютна реалност, са и полетите с електрически самолети. О, да, има такива и още как. Един от тях се нарича Elektra One и след дебюта на първата версия сега създателите на това съвременно чудо на техниката от SolarWorld и PC-Aero изкараха на бял свят нов соларен вариант на Elektra, който осигурява два пъти повече пробег (хм, може би е по-правилно полетно разстояние) от първия тестов самолет. Elektra One Solar разполага с фотоволтаични панели на крилата, които превръщат слънчевата светлина в енергия за полета, без вредни емисии, с по-ниски оперативни разходи и далеч не толкова шум. А както всички знаем, над облаците сянка няма .
Elektra One Solar е еднопилотен самолет, изработен от композитни въглеродни материали и има по-дълъг размах на крилете от първия Elektra One electric, което осигурява по-добро планиране. "Слънчевият" електро самолет може да измине близо 1,000 км и да лети над осем часа при тегло само 180 кг и възможност да носи полезен товар от 100 кг, вкл. пилота. Хм, то не остана много за багаж, но това е положението засега .
Специално в електро вариант все още сме далеч от трансконтинентални пътнически полети, но важното е, че има желание и първи обнадеждаващи резултати. при това с устойчиво удвояване на производителността. На този етап при самолетите надеждите за бързо намаляване на въглеродните емисии са био-горивата, затова не се учудвайте, ако някой ден по телевизията видите реклама на компания, която иска да купи старото ви олио. То, видиш ли, в един момент май ще се окаже доста по-многофункционален продукт .