Проблемът с пробега на електромобилите се превърна в основен препъни камък по пътя за тяхното налагане на пазарите. Технологията и материалите за производството на батериите, и без това оскъпява доста електрическите коли, а ако държим на голям пробег, естествено трябва да се подготвим за още по-висока цена. Пробегът (предимно) е в рамките на 80 – 130 км, ясно е, че има много изключения, но сега говорим за стандарта, а ако искаме да променим нещо, можем да се пробваме и самите ние да допринесем за повишаването му...
Става дума за няколко допълнителни километра, няма как да увеличим пробега си двойно, но ангажимента към шофирането се изостря в още един аспект – ефективност. Постоянното следене на показателите в колата, използването на всяка възможност за регенеративно спиране, съобразяването кога НАИСТИНА е нужно да подадеш газ (така де, ток), могат да направят така, че дори официално обявяваните от производителя километри възможен пробег, да се увеличат с малко! Това можем да го твърдим и лично в екипа на eCars.bg, след няколкото пробвани електрически коли и добро количество събрана информация. Има два варианта на нещата – наистина успяваш да 'изстискаш' няколко (до 15-ина) км повече... или просто компанията производител умишлено се застрахова, като обещава по-малко километри, макар че в повечето случаи, както показва практиката, тенденцията е точно обратно .
Според официален доклад от Япония, проучващ конкретно Nissan LEAF – с неговите реален/очакван от потребителите пробег, компанията ще увеличи продажбите си, веднага щом увеличи пробега с един заряд. За сравнение, сега произвежданият LEAF е с пробег около 120 км с една батерия, а хечбек-вариантът за догодина, ще се подготвя за 150 гарантирани км/заряд! Според анкетата на главната ни страница (гласувай, моля, ако не си ) това е почти най-предпочитаната възможна дистанция; макар, да можем да признаем, че и с наполовина по-малко (другата 'любима' категория) ще успяваме да си изкарваме дневния насъщен...Така или иначе, самите ние можем да си осигурим няколко километърчета в плюс!
За щадящите действия при шофиранер, казахме, но е важно да обърнем внимание и на зареждането; нека батерията не се изчерпва напълно при употреба (разбира се, при възможност). Дозареждането при останал наличен заряд осигурява известен процент повече км при пробега, който процент с подходящото каране увеличаваме още веднъж. Така де, производителят ти дава някакви показатели за база, но щом това е основен проблем (говорихме даже за 'синдром на малкия пробег'), нищо не пречи – даже напротив – да вложим малко и от себе си. Просто не оставяй батерията да "падне до долу". Зареди по-рано. Е, когато не можеш, ясно... Защо да правиш това? Защото така печелиш ти и дори егоистите могат да участват...
Използването на различните консуматори в колата също влияе на количеството заряд в батерията (ако не са на автономен, отделен акумулатор), но е въпрос на личен избор кой какво ползва в колата си, а и е некомфортно да пътуваш без музика или без климатик в жегата, например.
Първоначално разочарованите кандидат-купувачи на електромобил, са били склонни да се откажат от намерението си (у нас също, като навсякъде). Сега просто се очакват подобренията в технологиите при батериите от самите автопроизводители, защото информираността и познаването в по-голяма степен вече на електрическите коли показва, че с предварителен разчет, определен стил на каране и правилно изградена зарядна мрежа (не масова, а именно ПРАВИЛНА!), 'дяволът не е толкова черен' или в случая – няма да "угасваш" по пътищата. Поне не ежедневно, хаха!
Подобренията в самата зарядна мрежа – на чието изграждане у нас вече сме свидетели, макар и не с желаните темпове – ще гарантира увеличаване на броя електромобили в България, със сигурност! Разбира се, когато говорим за обществени зарядни станции, тези за бързо зареждане и с по няколко порта са важни за крайпътните обекти, защото да спреш на магистрала и да зареждаш 4-5 часа – това просто никой няма да го прави.
Предвидените от компаниите километри пробег се оказаха и "ахилесовата пета" на електрическите коли. Те насочват голяма част от усилията и разработките си към подобрение на този фактор, но докато чакаме да дойдат '500-километровите' батерии (Е, Tesla Model S вече е почти там е почти там), можем да използваме по-уверено тези, с които разполагаме. И не става дума за разни хитринки, и 'побългарявания' – това са факти и усвоени умения, които да се прилагат при управление на електромобил, а голяма част от тях се придобиват с богата информация по темата, без да се изключва, разбира се, директният потребителски тест. Затова, моля те, информирай се редовно от нас в eCars.bg, защото това ще ти помогне да разбереш по-бързо много неща за електромобилите.
eCars.bg / Elektromobili.bg