За електромобилите – да си припомним (да научим) основни неща
От Стефан НиколовЕлектромобилите не навлизат с темповете, които им бяха предричани, в световен мащаб. Ние не правим изключение, макар че, след броени месеци на пазара у нас ще има още два електрически модела – Renault ще предлага градския Twizy и лекотоварния (и пътнически) Kangoo Z.E.
Доста хора вече са наясно с електромобилите – до ниво, което е необходимо, за познаването на един технически продукт. Не говорим за експертни познания, макар да има и немалко такива. И все пак, няма да навреди да си припомним... да речем 8 основни неща за електрическите коли, които би трябвало да знаем. А след време, ще си ги споделим пак :)
'Що пък 8... ама да видим:
1. Електромобилът е по-скъп от автомобил със същия размер – според класа си:
Най-евтиният зареждаем електрически модел на пазара, модел 2013 Smart ForTwo Electric Drive, струва два пъти повече от бензиновото решение ForTwo.
Евтини (за електромобили) са и Renault Twizy, и Tazzari, но те нямат бензинов аналог, а спрямо сходни автомобили са скъпички.
2. Електромобилът струва много по-малко 'на пътя' – т.е. значително по-евтино те вози от А до Б:
Сметката е съвсем лесна са изчисление, за повечето модели в България (коментирали сме със собственици на всички модели на пазара ни) е в границата на 3 лв/100 км. Веднага поглед към таблото на близката бензиностанция и виждаш, че това се равнява на малко повече от литър бензин/дизел.
3. Някои електромобили имат И двигател:
Когато хората казват 'електрически автомобил', те често мислят за изцяло електрически превозни средства на ток, като Nissan Leaf или Tesla Model S. Това са електромобили.
Но има и друга категория, които имат и щепсел за зареждане на батерията, и двигател с гориво. Това са електромобили с удължен пробег и зареждаеми (плъгин) хибриди. Някои от тях са адаптирани от хибриди – моделите на Ford, Honda и Toyota (плъгин хибриди) – други са изцяло нови модели превозни средства, като Opel Ampera/Chevrolet Volt (електромобили с удължен пробег).
Повечето собственици на такива коли полагат максимални усилия, за да карат колкото могат повече на ток, но те имат сигурност, знаейки, че колата им няма да 'угасне' неспасяемо на пътя. Това води до следващата точка:
4. Тревожното усещане за 'угасване', отслабва:
Един от най-неприятните моменти на пътя – да ти свърши горивото на автомобила... И все пак има начини да се излезе от ситуация.
А при електрическата кола? Проблем! Но както се оказва – според хора, вече ползващи интензивно електромобил – като цяло се изминават доста по-малко километри на ден, отколкото си мислим. Пък и това е тест, който всеки може да си направи – още утре, ежедневно: колко си мислиш, че караш и колко всъщност изминаваш за ден? С течение на времето се 'доверяваме' повече и повече на електрическата кола, а и всичко е въпрос на сметка, в края на краищата. Изчисли си, подготви се и карай.
5. Електромобилът е много по-готин за каране, отколкото си мислим предварително:
Ние, от eCars.bg, имахме шанса да покараме доста от марките електромобили и хибриди у нас (само от скромност не казвам 'всички'). Знае се, че са тихи при движение. Но имат стряскащо ускорение и сякаш движени от вятъра, без допълнителни шумове, усещането е за още по-голяма скорост. Да, вярно е, че честичко поглеждаш към индикатора на батерията, но пък удоволствието да изстискаш някой километър пробег повече, е несравнимо – малка победа над техниката :). Може би са приятни за шофиране, защото са по-слабо познати? Това всъщност, може да е скритото електромобилно оръжие – готиното им управление ще стане всеизвестно при масовата им поява по шосетата.
6. Температурата е много важна!
Има оптимални стойности на температурата за добра работа на електромобилните батерии; при много топло или много студено време – пробегът спада драстично. Комфортът на пътниците – при топло или студено време – също определя пробега: пускаш климатик/пускаш нагреватели – 'ядеш' си от пробега. Не и при новия Renault ZOE, обаче. Той си има специална печка, която сгрява бързо купето и не хаби батерията като парното. Супер, и вече е на пазара - у нас може би към края на 2013-та или ако не, през следващата – зависи как ще тръгнат нещата с Kangoo Z.E. и Twizy.
7. Електромобилите също замърсяват околната среда (косвено), но в пъти по-малко от автомобилите:
Токът от електрическата мрежа, заредил електромобила, се е 'родил' в електрически централи, бълващи въглероден дwuokis (освен ако не е от соларна или вятърна енергия), но това количество газове, разпределено на километрите на електромобила, е абсолютно незначително... И последно, нещо на което се смеехме преди две години, когато ни попитаха в абсолютно сериозен мейл:
8. Електромобилът може да се мие на автомивка; да минава през локви – също:
Страшните аналогии на сешоар, пуснат в пълната вана, в която лежиш, явно стряскат незапознатите, но спокойно: системите на всички електромобили са обезопасени, детайлите са капсуловани и херметизирани. Някои марки дори пуснаха официални видео-демонстрации на обилно мокрени модели и (привидно) щастливи хорица вътре.
Какъв е твоят въпрос за електромобилите? Или полезен съвет, нещо за добавяне, което да помогне на зараждащото се електромобилно общество? Сподели по-долу, моля:
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.