Първият в света сериен хибриден електро самолет лети над Бурже
От JACtestSiemens AG, Diamond Aircraft и EADS ще представят първия в света самолет със серийна хибридна електрическа система за задвижване на въздушното шоу на Бурже в Париж 2011 г. Двуместният моторен планер завърши успешно първия си полет на 8 юни на летище Wiener Neustadt във Виена. Самолетът е построен от трите компании - партньори за тестване на хибридното електрическо задвижване. В бъдеще технологията, която е предназначена за по-нататъшна употреба при големи въздухоплавателни средства, ще намали разхода на гориво и емисии с 25 процента, в сравнение с днешните най-ефективни самолети...
Въздушното движение е причина за 2.2 % от емисиите на CO2 в световен мащаб. Поради тази причина, самолетите също трябва да станат по-ефективни. Едно възможно решение, което Siemens и нейните партньори Diamond Aircraft и EADS тестват в моторния планер E-Star DA36, е електрическа система за задвижване.
"Серийният хибрид с електрическо задвижване може да има широко приложение и това го прави много подходящ за въздухоплавателни средства", коментира д-р Франк Антон, инициатор за разработване на електрически самолети в Siemens. "Първото нещо, което искаме да направим, е да тестваме технологията при малки самолети. В дългосрочен план обаче, системата за задвижване ще се използва при големи самолети. Искаме да намали разхода на гориво и вредните емисии с 25 процента, в сравнение с днешните най-ефективни технологии. Това ще направи пътуването със самолет по-екосъобразно."
Моторният планер, базиран на HK36 Super Dimona на Diamond Aircraft, е единственият самолет по рода си в света. Първият, който използва като цялостно задвижване т.нар сериен хибрид с електрическо задвижване, използван до момента само в коли. Витлото на самолета се захранва от 70 кВ електродвигател на Siemens. Електроенергията се доставя чрез малък двигател Wankel на Austro Engine с генератор, който функционира единствено като източник на енергия. Конвертор на Siemens захранва електрическия мотор с мощност от батерията и генератора. Разходът на гориво е много нисък, тъй като двигателят с вътрешно горене винаги работи с постоянна ниска мощност от 30 кВ. Батерийна система на EADS осигурява повишената мощност, необходима по време на излитане и издигане нагоре. Батерията се зарежда по време на летене. "Серийният хибрид с електрическа концепция прави възможно безшумното електрическо излитане и значително намаляване на разхода на гориво и емисии", според Кристиан Дриес, собственик на Diamond Aircraft. "Дава на самолета и възможност за покриване необходимите дълги разстояния."
На 8 юни, 2011 г. планерът с електрически двигател успешно завърши първия си полет на Wiener Neustadt - летище кра Виена. "Спрямо целта за хибридни електрически задвижвани търговски самолети, първия полет на DA36 E-Star е една малка крачка и в същото време един исторически момент", казва д-р Жан Боти, технически директор и член на Изпълнителния комитет на EADS.
Следващата стъпка в развитието ще бъде за по-нататъшното оптимизиране на цялостното задвижване. Учените от Siemens в момента работят върху нов електрически мотор, който се очаква да бъде пет пъти по-лек в сравнение с конвенционалните. В рамките на две години, друг самолет се очаква да бъде оборудван с ултра-леко електрическо задвижване. Подразделението на Siemens за задвижващи технологии вече е използвало цялостни системи за задвижване в други приложения за морски транспорт. Ноу-хау, натрупано в тези области, вече се прилага и в авиационната индустрия. В комбинация със съответното продуктово портфолио, компонентите на задвижването могат да бъдат оптимално адаптирани.