Самолети с горивни клетки = тихо рулиране и супер икономии
От Мартин ХаджистойковОбикновено става така, че конвенционалните коли в един момент получават шанса да се възползват от по-върхови технологии (под някаква форма), било то от Формула 1, от военната или от самолетната индустрия. Има обаче и обратни индикации, защото европейският самолетен гигант Airbus, в партньорство с германският изследователски център DLR, обяви експериментален успех в използването на енергия от горивни клетки за намаляване на емисиите и шума на самолетите. На 1 юли, A320 ATRA (Advanced Technology Research Aircraft), оборудван с два електромотора в колелата на носовия колесник показа, че стандартен самолет може да рулира от стоянка до точка на излитане без стартиране на двигателите. Енергия за задвижване на електромоторите в носовия колесник идва от горивни клетки, монтирани на борда...
Горивните клетки все още не са развити до степен да заменят самолетните двигатели, задвижвани с керосин. През 2008 г. Airbus и DLR демонстрираха, че горивните клетки могат да се използват като захранващи устройства на земята, осигуряващи енергия за осветление, климатизация, въздух под налягане и други подобни функции по време на земното обслужване на самолетите.
Използването на горивни клетки за осигуряване на енергия за рулиране е важен напредък в прилагането на алтернативните технологии за захранващи самолетни функции. В демонстрацията на A320 в Хамбург, не използването на двигателите за рулиране е намалило генерираните от тях емисии с 18% и шумът до почти нулев. На натоварено летище като това на Франкфурт, такова устройство, ако бъде внедрено във всички самолети, може да спести изгарянето на 44 тона керосин дневно.
Горивните клетки са източник на енергия, който произвежда електричество чрез химическа реакция. Те са по-леки и по-природосъобразни от батериите. Емисиите от горивни клетки са само кислородни и водни изпарения. В световен мащаб продължава полагането на усилия за развитие на технологиите при горивните клетки за лично транспортиране (коли, автобуси, мотори) за намаляване на въглеродните емисии. Демонстрацията на горивни клетки на Airbus-DLR в това специфично приложение ще насърчи разработката на нови системи с горивни клетки.
ACARE - Advisory Council for Aeronautics Research in Europe - постави цел за намаляване на генерираните от самолети CO2 емисии с 50%, NOx емисии с 80% и шум от самолетни двигатели с 50% до 2020 г. За да се изпълнят тези цели производителите на самолети и авиокомпаниите разглеждат различни подходи, включително употребата на био горива. Приложението на горивните клетки в множество такива обслужващи системи би било от съществено значение за изпълнение на поставените от ACARE цели.
[От: Ecofriend]