Неделя, 04 Септември 2011 11:30

Daimler предпочита водорода пред батериите

От
Mercedes-Benz B-class F-CELL на станция за зареждане с водород на OMV

Не един път сме отбелязвали факта, че Daimler и в частност Mercedes-Benz не се дава много електромобилен зор, като изключим точно обратната активност в Smart направление, но за това си има причина - компанията просто залага повече на водородната технология и честно казано това е изключително важен факт за авто индустрията. Както шефът на Fiat, Маркионе отбеляза, ако се отправим изцяло в електромобилна посока в един момент ще си имаме нова 'петролна' сага, нови монополисти и т.н. и затова е важно алтернативите за задвижване да са повече и добре възприети и разпространени.

С всичко казано дотук, в Германия е обявен амбициозен план за превръщането на страната в първата държава в света с мрежа от станции за зареждане с водород, за да се улесни използването на коли с горивни клетки по цялата й територия. А Daimler е влиятелна компания...

В публикация в Scientific American се казва, че съвместно предприятие между Daimler и технологичната група Linde ще изгради 20 нови станции за зареждане с водород из цяла Германия.

Горивните клетки представляват различен подход към задвижваните с електричество коли, при който не се използват батерии. Горивните клетки генерират електричество чрез химическа реакция между водород и кислород, при която се отделят само чисти водни изпарения. Технологията не е нова, с откриването си още преди 150 години, и Германия е водещ играч в нейното комерсиализиране, отваряйки първата станция за зареждане с водород в Европа през 1999 г.

От 30 станции за зареждане с водород, които работят в момента в Германия, само седем са достъпни за масова употреба. Според Daimler, ще бъдат необходими най-малко 5-10 станции за зареждаме за нуждите на голям град. Макар че с изграждане на 20 нови станции в рамките на три години тази цел няма да бъде постигната, проектът ще позволи пътувания между големи градове като Берлин, Хамбург, Щутгарт и Мюнхен чрез инсталиране на зарядни станции по основните пътни връзки.

"Развитието на електрическата мобилност ще бъде до голяма степен обусловено от водородните горивни клетки", казва в изявление ИД на Linde Волфганг Райцле. "Ние сме възхитени от възможността да оформим това направление заедно с Daimler и се виждаме като водеща компания в бранша, чиято цел е да популяризира водородните коли за постигане на зрял и ефективен пазар".

Макар да е абсолютно сигурно, че пътят към развитието на електрическата мобилност с батерийни технологии също не е лесен, проблемите със съхранението и употребата на водород остават значителни и дори в течна форма, водородът се нуждае от по-големи горивни резервоари от тези на сегашните конвенционални коли за същия пробег. Към това се добавят и техническите проблеми със съхранението на течен водород, притесненията за сигурността и издръжливостта на горивните клетки и колкото и да е атрактивна технологията, масовото и разпространение си остава предизвикателство.

Не бива да забравяме и все още по-високите цени на такъв тип коли (както и на първата вълна електромобили). Daimler и в момента произвежда модел с водородни горивни клетки - B-Class F-CELL - но не разкрива подробности около плановете си за него. Компанията не би разкрила точната цена на модела, но наблюдатели от бранша твърдят, че кола в водородни горивни клетки обикновено струва около $100,000 днес. Понастоящем такива коли се отдават на лизинг от автопроизводителите на загуба, но с цел популяризиране на технологията и тестове. Надеждите на авто концерните са до 2015 г. да успеят да намалят цената на около $50,000 на кола, а дотогава цените на чистите електромобили със сигурност ще са като тези на конвенционалните коли. Още през 2012 г. Renault смята да продава своя електрически Fluence Z.E. на цената на дизеловия Fluence и това е като цяло бъдещата политика на компанията - да пуска на пазара електромобили на цените на моделите с ДВГ...

[От: Wаll Street Journal]

Прочетено 2559 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 11:49
Маргарита Николова

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.