Понеделник, 03 Октомври 2011 12:08

Как стоп/старт технологията прави колите по еко и спестява пари

От
Стоп/старт система за по-ефективно и екологично шофиране

Нашата задача тук в eCars.bg е да ви осигурим колкото можем повече полезна информация за всичко, свързано с алтернативната мобилност, новите системи и технологии при електромобилите и хибридите, като ви правим част от процеса на развитие и подобряване на всичко в това направление. На този етап в България има твърде малко хибридни превозни средства - електрическите пък едва ли не се броят на пръсти - и за да помагаме за разясняването на технологиите, намерили място в тях, да видим как работи една от системите, които в момента навлизат изключително масово в производство, в прехода към електрически превозни средства. Едно от най-неефективните неща в преобладаващата част от превозните средства е работата на двигателите на място. Ежедневно по светофарите се изгарят огромни количества гориво, което генерира тонове CO2 емисии и за щастие тук вече все по-усърдно си пробива път вече не толкова нова стоп/старт система, типична за първите хибриди и някои нови модели конвенционални коли...

Старт/стоп технологията има простата задача да изключва двигателите с вътрешно горене, когато превозните средства не се движат, но какво всъщност седи зад тази 'простота' и защо ви е нужна такава система? Следните пет насоки ще ви помогнат да се ориентирате:

Стоп/старт системата не означава хибрид(на технология)

Стоп/старт системата, понякога представяна като "лек хибрид" от автопроизводителите, спира двигателя с вътрешно горене на вашата кола автоматично, когато няма нужда да работи и го стартира автоматично за част от секундата при натискане на педала на газта, но за разлика от начина си на работа в специално разработените хибриди, в кола с ДВГ тази система не работи с помощта на голям електромотор и високоволтова батерия.

В хибридна кола, намаляването преди спиране обикновено изключва двигателя с вътрешно горене, като в същото време системата за регенериращо спиране улавя кинетичната енергия, преобразува я в електроенергия и я съхранява в тяговата батерия на колата.

При повечето не-хибридни стоп/старт системи обаче, двигателят на колата се изключва при намаляване на скоростта под определено ниво - обикновено няколко км/ч - но пълното спиране се осъществява с конвенционалните спирачки, вместо със система за регенериращо спиране.

Когато двигателят трябва да бъде стартиран отново, хибридната кола използва бордовия електромотор за задвижване на колата, преди включване на двигателя с вътрешно горене.

В не-хибридните коли, традиционната алтернатор/стартер комбинация се заменя с усилен алтернатор, способен и да зарежда 12-волтовия акумулатор на колата, и да стартира двигателя.

Стоп/старт системата пести гориво, пази двигателя и намалява емисиите

Когато чакате на светофар с конвенционална кола, двигателят продължава да работи, въпреки че колата не се движи, което означава, че колкото повече седите на едно място в трафика, толкова повече гориво изгаря вашата кола.

И докато алтернаторът зарежда , докато двигателят работи, модерните батерийни технологии и спомагателни системи са по-ефективни и дори да сте 'заключени' в трафика за дълго време, акумулаторът ви няма 'да падне'.

Изключвайки двигателя, когато колата не се движи, стоп/старт системата, може да намали драстично замърсяването на въздуха, особено в градовете, където има огромни задръствания. Стоп/старт системата намалява и износването на двигателя и намалява риска от прегряване, когато пъплите по задръстени булеварди и улици в горещи дни.

Климатикът и аксесоарите все така си работят

Използването на стоп/старт система обаче не означава, че ще се налага да жертвате комфорта в топли или студени дни. Благодарение на модерните климатични компресори - които работят ефективно, за разлика от механично задвижваните от двигателите агрегати - много от оборудваните със стоп/старт системи коли продължават да охлаждат вътрешния обем на купето за кратък период от време и след изключването на двигателя.

След като двигателят достигне оптимална температура, отоплението също не е проблем с помощта на отделяната от двигателя и охладителната система топлина, достатъчна за отопление на купето в нормално студени дни. По същия начин, системи като осветителната (фаровете), електрическите стъкла, мултимедийната система ще продължават да функционират дори при изключен двигател.

Стоп/старт системите не са задължително скъпи

Коли, като Porsche Cayenne и Porsche Panamera, разполагащи със стоп/старт системи определено не са евтини, но в Европа вече не малко модели от средния клас разполагат с новата ефективна система и един пример за това е новата Kia Rio. Задвижвана с 1.6-литров двигател с градски разход 7.8 л/100 км и с 5.9 литра на магистралата, колата се оскъпява само с до около 600 лв за опционална стоп/старт система.

Може да се изключва по всяко време

Заради моментното забавяне от момента на отделяне на крака ви от спирачката и стартирането на двигателя при повечето коли с автоматична трансмисия и стоп/старт система, вероятно ще има случаи, когато няма да искате двигателят да се изключва автоматично. Например, когато наближавате кръгово движение, определено няма да искате да изпуснете 'прозореца' през който може да се шмугнете, а и малкото забавяне при рестартирането на системата може да ви коства тази възможност, затова може предварително да изключите стоп/старт функцията на своята кола. По-късно, когато попаднете в задръстване може да включите отново системата.

В заключение

Ако лекото забавяне на стоп/старт системите не е притеснение за вас и искате да пестите гориво, намалявайки своя въглероден отпечатък, без да си купувате някоя от все още по-скъпите хибридни коли, кола със стоп/старт система е едно добро решение. Ако ви се чете още по въпроса, метнете едно око на нашата предишна статия за стоп/старт функцията и следващия път, когато си купувате нова кола питайте за стоп/старт система, не само за автоматичен автопилот Wink.

[От: Green Car Reports]

Прочетено 6665 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 10:38
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.