И Delphi се насочи направо към безжично зареждане на електро коли
От Стефан НиколовКакво толкова интересно има в разните му компании, които правят разни неща за електромобили? Дали това всъщност ви интересува? Разбира се, няма как да знаем със сигурност, но ето какво - в цялата тази работа си има верига - едни правят компоненти, други цели системи, трети създават софтуерни решения и инфраструктура и накрая стигаме до производителите, които сглобяват коли. Но как може да разберете за развитието на електромобилите? Как се възприемат и какви нови технологии намират място в тях? Как да се информирате дали всичко това е наистина ефективно и дали усилията, които огромен брой хора полагат си струват? Отговорът е, чрез информационни платформи като eCars.bg - където всеки може да разбере повече за електрическата мобилност, да изпрати свой блог, който да публикуваме, да популяризира свой продукт или компания и да вземе активно участие в целия електромобилен процес...
Връщаме се при същите тези (огромни) компании, много от които вече са се ориентирали многопрофилно в електромобилно направление и следващата порция информация идва от Delphi Automotive, която директно отрязва жиците, оборудвайки няколко тестови електро коли със своята технология за безжично зареждане (Wireless Charging System). Системата за безжичен пренос на енергия работи с технология на WiTricity Corporation, която Delphi демонстрира на продължаващия до 25-ти септември Автосалон Франкфурт 2011.
Монтирана на различни тестови коли от инженерите на компанията, според отговарящия за глобални хибридни разработки в Delphi Packard Electrical/Electronic Architecture, Ранди Самнър, Delphi Wireless Charging изцяло покрива изискванията на авто пазара.
WiTricity подхожда пазарно към "среден-обхват" безжично зареждане - разстояния от сантиметър до няколко метра. Разработена от екип начело с професора от масачузетския технологичен институт Марин Солячич, технологията на компанията е базирана на силно резониращ съединител и може да прехвърля енергия ефективно дори когато разстоянията между енергийния източник и приемника са няколко пъти по-големи от самите устройства. Технологията на WiTricity е не-излъчващ режим на пренос на енергия и работи чрез магнитно поле.
Други системи за безжично зареждане използват конвенционалното индукционно зареждане, но имат по-малък работен обхват, изискват прецизно паркиране на електромобила и често са много обемни и тежки, което ги прави непрактични за употреба при електрически коли. Ранди Самнър пояснява:
Delphi Wireless Charging System предлага по-практична и гъвкава инсталация от традиционните индукционни системи, защото използва силно резониращ магнитен съединител, модерна технология, която безопасно и ефикасно пренася енергия на значително по-големи разстояния и може да се нагажда към естествените разминавания, които се получават при паркиране на електромобили.
В резултат, източниците на енергия на Delphi могат да се вграждат под пътната настилка, не се влияят от атмосферни условия като сняг, лед или дъжд и могат да се използват с множество различни по големина и форма превозни средства с променливо отстояние от земната повърхност. Системата на Delphi не е толкова взискателна и към паркирането на електромобили върху зарядния предавател и не изисква напасване на подвижни части. Преносът на енергия се осъществява чрез вибриращо магнитно поле, безопасно за хора и животни.
Според Самнър, системата прехвърля автоматично енергия към батерията на електрическа кола с 3.3 кВ - същата скорост като при повечето гаражни кабелни зарядни устройства - при това с най-малките и леки възможни модули. Тези компоненти са важни за намаляване на общото тегло и разходи на електромобилите, в същото време увеличавайки максималния пробег.
Самнър добавя, че без съмнение технологията за безжично зареждане ще трябва да съществува паралелно с кабелната, за да имаме избор и възможност да зареждаме според собствените си желания и да разполагаме с алтернатива, когато някой от вариантите не е достъпен.
Delphi произвежда и подвижно зарядно устройство, което може да пасне удобно в багажника на всеки електромобил и се интегрира лесно в стационарни системи за зареждане.
Е, по всичко личи, че наистина доста компании работят по развитие на различните технологии, които ще ни бъдат нужни, за да използваме ефективно електромобилите. Вече има не малко зарядни решения, надяваме се и инфраструктурните усилия да се увеличат, за нас най-вече естествено в България. И не на последно място - поне от техническите спецификации на системите за безжично зареждане на електромобили личи, че те са безопасни за нас. Не, че това няма да се проверява многократно в бъдеще...
[От: Green Car Congress]