Офроуд електромобили – познатият Land Rover Defender, само че на ток
От Стефан НиколовВ крак с общата тенденция за тестване и представяне на електро модели при автопроизводителите, Land Rover се включва с цели седем електрически варианта на легендарния Defender, които ще бъдат представени на Автосалон Женева 2013. Засега компанията не планира серийно производство, а множество специализирани тестове, но точно това е пътят до поточната линия...
Електромотор вместо дизелов двигател
В общия случай сме свикнали да виждаме емблематичния Defender 110 оборудван с агрегат от типа на 2.2-литровия дизелов мотор с мощност 90 кВ (121 кс) и въртящ момент 360 Нм, в комплект с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Доказана машина, но дали няма нещо по-добро? Като 70 кВ (94 кс) електромотор с въртящ момент 330 Нм, който получава енергия от 27 кВтч, 300-волтова литиево-йонна батерия. С нея пробегът е над 80 км и при типична офроуд употреба с характерните ниски скорости електрическият Defender може да се използва до осем часа без презареждане. След изчерпване на енергията батерията може да бъде заредена догоре от 7 кВ зарядно в рамките на четири часа или за десетина часа с 3 кВ зарядно.
Окачване и 4х4
Експерименталните електрически варианти на Defender запазват заключването на диференциала и задвижването на всички колела. Но с наличния от нулеви обороти пълен въртящ момент на електромотора, отпада нуждата от множество предавки ц на мястото на шест-степенната трансмисия е поставен едностепенен редуктор с 2.7:1 предавателно число, комбиниран със съществуващата 4х4 система на Defender. Има и нещо ново – добавена е модифицирана версия на Terrain Response системата на Land Rover.
Батерия
Под капака на електрическия Defender, там където обикновено стои дизеловия двигател, е монтирана батерията, която тежи 410 кг. Това увеличава общото тегло със 100 кг спрямо базовия Defender 110 – на кантара електрическите версии показват от 2055 кг до 2162 кг, като разликата идва от типа – пикап, хардтоп или комби.
Всички основни компоненти на електрическата задвижваща система, включително батерията, инвертора и мотора, са с въздушно (вместо водно) охлаждане, което спестява много килограми и опростява системата. За този тип машини, от които очакваме супер надеждност, това е от изключителна важност.
Регенеративно спиране
Тази система е такава степен на ефективност, че с помощта на Hill Descent Control, електромоторът може да генерира 30 кВ електроенергия. Технологията позволява много бързо зареждане на батерията, без това да намалява нейния живот. В зависимост от условията по този начин може да се рекуперира до 80% от кинетичната енергия, която иначе се губи под формата на топлина.
За проекта
За Land Rover този проект е нещо като полеви тест за електрическите варианти, при това във възможно най-тежки условия, както снимките показват. Потопени във вода или потънали в кал, те трябва да се справят еднакво или по-добре от доказалите се отдавна дизелови модели, за да станат един ден част от гамата на производителя.
Всъщност, тестове с електрически Defender вече са правени в Южна Африка, където вместо 2.4-литровия дизел, на Land Rover Defender 110 High Capacity Pick Up са монтирани 28.8 кВтч батерия и 59 кВ електромотор. Резултатите от този тест надхвърлят далеч стандартните възможности на електромобилите, с постижения като издърпване на 12-тонен влак по 13% наклон и 80 см газене във вода.
Електрическият Land Rover Defender може би е един от бъдещите хитове за ловджии и планинари, а с вече обявените тестове пазарната реализация едва ли ще закъснее много. След техническите параметри и като знаем как се представя електро Defender в Африка, остава само да разберем какви ще са цените.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.