В този блог: Зареждане на електромобили от стандартни трифазни контакти.
Електромобилите може да се зареждат от специализирани устройства, но и от стандартни контакти. За битовите контакти на 220V нещата са ясни и лесни – включваш и зареждаш. Един тип, няма нещо специално. Трифазните обаче са различни типове и осигуряват повече мощност – затова решихме да поясним основните неща със зареждането на електромобили от такива контакти, а повече инфо ще намериш (и може да допълваш) във форум темата, която отваряме за целта...
Повод за този материал са и коментари по блога за дебюта на Renault ZOE в България – стана дискусия за трифазно зареждане на електромобили без зарядна станция и решихме, че е добре да изясним как става.
Първо, да уточним две неща:
- Говорим за AC зареждане;
- Трифазното зареждане без зарядна станция очевидно не е метод, който автопроизводителите поддържат (засега).
Изключение прави Tesla, за чийто Model S има оригинален CEE16 червен (и син) адаптер.
За AC зареждането накратко – това е зареждане с променлив ток, с максимална мощност 22 кВт. Толкова е, защото най-мощното бордово зарядно устройство за електромобили на пазара досега е с такава мощност. Бордово зарядно е устройство в електромобилите, което контролира AC зареждането.
За DC зареждането накратко – това е зареждане с постоянен ток, което е възможно само от специализирани зарядни станции, които вкарват ток директно в батерията на електромобила. Пример: CHAdeMO DC зарядните станции с мощност 50 кВт.
Основната разлика между двата типа по отношение на зареждачките (освен очевидната техническа) е в това, че AC зарядните станции за значително по-евтини. Примерна цена за 22 кВт AC зарядна станция около 2,500 лв (има много типове и цени), а за 22 кВт DC станция – €9,500.
Стандартните трифазни контакти
Най-известни са като червени и сини (кръгли). Има също жълти и черни (кръгли), но първите два цвята определено са най-разпространени. Ето линк към Уики страница за IEC 60309 стандарта, под който се водят всичките. Там има таблица кой тип контакт на какво напрежение работи. Сините са до 250V, а червените до 480V. В България все още често срещан е и старият правоъгълен черен трифазен контакт.
Напрежение и мощност
Сините контакти са известни много отдавна от къмпингите и караваните. При тях просто можеш да разчиташ на по-ниска мощност, съответно зареждането е по-бавно. При червените става по-бързо, защото работят с напрежение до макс. 480V. Следва да покажем как се пресмята мощността и как лесно да се ориентираш кое какво означава.
Двата най-често срещани типа трифазни червени контакти са 5-пинови, 16 ампера и 32 ампера, накратко 16A и 32A. Ето как се пресмята мощността им в кВт:
- 16A x 400V x 1.73 = 11 кВт мощност на зареждане
- 32A x 400V x 1.73 = 22 кВт мощност на зареждане
За да разбереш какъв тип е даден контакт (на даден обект) погледни етикета на капачето – там ще намериш 16A (най-срещаните) или пък 32A.
Как да заредиш електромобил от такива контакти
ВАЖНО: Само Tesla Model S има оригинален CEE (син и червен трифазен) адаптер. За останалите електромобили се предлагат само неоригинални решения – кабели със съответни щепсели и контролна електроника. Ако това се промени ще го отразим в този блог.
https://ecars.bg/blogs/techno-1/1217-kak-se-zarezhda-elektromobili-trifazen-tok-bez-zariadna-stancia-bulgaria#sigProId7d8d8d523b
За да включиш електромобил да се зарежда от стандартен трифазен контакт ти трябва кабел с трифазен щепсел. От едната страна на кабела трябва да има специализиран щепсел, който да включиш в електромобила. Обикновено е Тип 1 или Тип 2 (виж този блог за повече Тип 2 подробности). От другата страна е трифазния щепсел. По средата обикновено има контролиращо устройство (кутия с контролна електроника).
На пазара все още има много малко такива предложения. Едно от първите идва от Италия и е направено от фирмата ELPA. Цената е около €900 и е показано на картинката отдясно.
Кои електромобили могат да се зареждат трифазно без станция
Това е съществено. С подходящи кабели/адаптери всеки електромобил може да се зареди от стандартен трифазен източник. Само три са обаче колите, които се зареждат с максималната мощност.
- Renault ZOE – 22 кВт бордово зарядно (стандартно) 43 кВт (опция)
- Tesla Model S – 10 кВт бордово зарядно (стандартно) и 2 х 10 кВт (опция)
- Smart ForTwo ED – 22 кВт бордово зарядно (опция)
Всичките три са с Тип 2 контакт. Сред останалите електромобили най-мощно е бордовото зарядно на Mercedes-Benz B-Class Electric Drive с 10 кВт (Tesla зарядно), следван от BMW i3 – 7.4 кВт. Това означава, че за всички електро коли освен трите отгоре няма разлика във времето за зареждане от 16A и 32A трифазен контакт. Причината е в това, че бордовите им зарядни устройства са с доста по-малка мощност дори от капацитета на 16A трифазен контакт, който осигурява 11 кВт мощност.
Остана да се добави, че зареждането от стандартни контакти ограничава възможността за използване на интерактивни функции. Това е така, защото зареждането не минава през зарядна станция, която е оборудвана с хардуер осъществяващ връзка със сървър или мобилно приложение.
Предимството на зареждането от стандартен трифазен контакт е, че изисква малко инвестиции в инфраструктура. Кабелът с контролната електроника обаче е необходим и цената, поне на този на ELPA отгоре, е сравнително близка до тази на една 22 кВт AC зарядна станция.
Въпрос на избор е, но несъмнено е удобно да разполагаш с възможност да зареждаш от трифазен контакт на места, на които няма зарядни станции. Такива ще има все повече и ще се грижим всички места за зареждане на електромобили в България – с каквито и да са възможности – да бъдат отразявани в локатора ВсичкоТок.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин