В този блог: Enevate тества своя батерия за електромобили с HD-Energy технология.
Още една компания обещава зареждане на електромобили само за няколко минути. Момент, това е супер, но ни върна в годините назад. И като прегледахме над 5500-те блога в eCars намерихме куп неща, за които сме писали по темата с 5 до 15-минутното зареждане...
Първо, скачаме обратно чак в 2011-та. Тогава, BMW и Siemens представиха технология за такова бързо зареждане. Вярно, че може да са я смятали като за тогавашните мини батерии (разбирай двайсетина кВтч капацитет), но е първият опит за такава система, който сме отразили.
После, година по-късно попаднахме на тест на Northern Graphite, чиято технология позволява едновременно зареждане на електроди (вместо отвън навътре) и съответно скъсява времето за зареждане до под 15 минути. Е, да...
Следва пауза, но само в изявленията. През 2015-та (след няколко години работа) StoreDot обяви 5-минутно зареждане на батерии за електромобили чрез технология включваща химически синтезирани органични молекули с небиологичен произход. Тези иновативни молекули демонстрират уникални настройващи се оптични и електрохимични свойства, които позволяват по-добро представяне на устройствата за съхранение на енергия.
Компанията заяви, че акумулаторна й система може да бъде напълно заредена в рамките на 5 минути и позволява пробег до 480 километра, което означава батерия с повече от 75 кВтч енергиен капацитет в електрически автомобил със средна големина. Мощността на зареждане, че трябва да е супер яка, това е съвсем друга работа.
След това идваме още по-насам във времето, когато през 2016 г. ръководителите на проекта EPFL Energy Center and the research обявиха цел "да слезем под психологическата бариера от половин час", но не само това, а добавиха, че има и място за подобрения. Експериментът е направен с 4.5 мегавата мощност, която позволява до 50 коли да бъдат зареждани едновременно с мощност 80-100 кВт всяка. Говорим за коли със средно 25 кВтч батерии.
Знаели са от самото начало, че им трябва решение против претоварване на мрежата и са го намерили в "междинен" модул за съхранение на енергия, който бидейки с размерите на корабен контейнер просто можем да му викаме гигантска батерия.
И вече последните разработки по въпроса, в наши дни. Първо, енергийното министерство на щатите обяви проект за разработка на 350 кВт зареждачки. И накрая (за тази серия от припомняния), по-рано от очакваното Porsche направо монтира две такива устройства пред свой център в Берлин.
ОК, но това са зарядни станции, а Enevate говорят за батерия и разработват такава. В раздела за електромобили имат кратко описание, според което в момента тестват батерия за електромобили в лабораторни условия, която да може да се зарежда за 15 минути и това да позволява до близо 400 км пробег. Защо в заглавието на прес съобщението им пише 5 минути нямаме идея.
Технологията им се казва HD-Energy и според компанията батерията, която разработват е с енергийна плътност 750 ватчаса на литър. И още нещо много важно – твърдят, че може да се зарежда при -20° градуса и да абсорбира много повече енергия при рекупериране от сегашните батерии на пазара.
Един важен знак за легитимността и перспективата на фирмата е мнение лично от гуруто при батериите Д-р Джон Гудинаф от Университета на Тексас, според когото "Базираните на тънък филм и силикон анод и клетка на Enevate са наистина нов подход с чудесна практическа приложимост за прескачане на бариерите пред разпространение на електромобилите".
Напредък явно има. Porsche Mission E е обещан за 2019-та с такава батерия и зареждане. Близо сме. Поне до първи коли от този тип. Предполагаме, че технологията ще стане по-масова към и след 2022 г.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин