Миналата седмица BMW разстрои любителите на електромобили навсякъде по света, когато Джим О'Донъл, главният изпълнителен директор на компанията за Северна Америка каза, че с настоящия си пробег електромобилите няма да са полезни на 90% от населението - и че правителството на САЩ трябва да преустанови данъчния кредит от $7,500 долара (около 10,000 лв) за всеки електромобил. Означава ли това, че след пет години няма да има електромобил пред всяка къща?
Всъщност, хората доста се вълнуват от електромобили – както очевидно и BMW, след като ги произвежда. Така че сега компанията бърза да овладее щетите от подобно твърдение, за да не навреди на собствените си модели, навлизащи на пазара. Fast Company имаха възможността да разговарят с Том Ковалски, вицепрезидент по корпоративни комуникации на BMW за Северна Америка, за да разберат какво наистина мисли фирмата за електромобилите и другите алтернативни автомобилни технологии.
“Какво ще кажете за коментара на О'Донъл, че електромобилите не са полезни за 90% от населението? BMW поддържа ли твърдението?” Ковалски отговаря: "През следващите 15 години двигателите с вътрешно горене ще осигуряват между 85% до 95% от личната мобилност в целия свят. Тъй като имаме такова разнообразие в типа шофиране [в САЩ], в някои области процентът може да е по-висок, в други - по-нисък."
Упс. Това е доста консервативно виждане за иновациите и налагането на електрическите превозни средства през следващото десетилетие. И поредното подобно изказване, идващо от немски автопроизводител. И всичко това на фона за планираната от германското правителство програма за дотиране развитието на електромобилите в страната с €1 милиард. Поведението на BMW и изказванията на високопоставени хора от компанията е меко казано нелогично.
Но BMW все пак планира да пуснe електромобили, като стартира през есента в САЩ с лизингова програма за електрическото купе ActiveE. Засега компанията смята, че развива предлагане на нишов пазар, най-вече защото при технологиите за електрическите коли наистина има някои неща за доработване, включително ниския пробег и липсата на инфраструктура.
А относно коментара на О'Донъл за премахване на данъчните кредити за електромобили - кредити, които хората биха използвали, да речем, при закупуване и на електромобил BMW? Ковалски казва: "Често в началото се налага тактическо използване на подходящи стимули за потребителите. Никога не сме имали намерението да кажем, че не харесваме стимулирането на електромобилите, а по-скоро, че по отношение на конкретни стимули, предвидени в Америка, не трябва да се стимулират едни неща за сметка на други."
Звучи ли ви като замазаване на положението? На нас определено да.
С други думи, правителството не трябва да има приоритети, но BMW все пак приема паричните стимули за своите клиенти. Дружеството не игнорира субсидиите, защото има най-малко два електромобила в процес на разработка, но определено излъчва противоречиви сигнали. А Volkswagen например започна да се отърсва от безграничната си любов към дизела, заявявайки намерението си да пусне хибридни модели през 2013г. и да бъде основен играч на пазара на електромобили до 2018г. BMW може да направи подобен "завой" и ние ще бъдем на линия, за да следим за такива индикации.