Чели за най-новите електромобили, минали сте тест драйв и сте готови да си купите такъв. Въпреки това, има още едно нещо, което трябва да имате предвид, преди да подпишете договора: колко ще струва колата след няколко години? Не че това е реален сценарий в момента в България, с няколко продадени бройки от електрическия Peogeut iOn, но ако сте подготвени и информирани сега, когато дойде моментът да си задавате тези въпроси, в eCars.bg вече ще има отговор на тях.
Та, отговорът зависи от това кого сте попитали и би могъл да повлияе върху избора между покупка или лизинг...
Ако се вярва на Kelley Blue Book, например, един Chevrolet Volt 2011, поддържан в средно състояние, ще струва само $ 17,000 (около 23,000 лв) след три години експлоатация, което представлява 58% амортизация за периода.
При изчисляване на остатъчната стойност, Kelley Blue Book и други оценители обикновено взимат предвид коли от сравними размери, спецификация и представяне, разглеждайки реални пазарни данни, за да предвидят каква ще бъде стойността на колата след време.
Но точно както бе трудно да се направят сравнения при ранния Toyota Prius, сега няма аналог за модели като Nissan Leaf 2011 или Chevrolet Volt 2011, защото те са първите масово произвеждани зареждаеми коли на пазара в момента.
С една дума, все още няма мерна единица, което не се харесва на оценителите, когато върху тях има и натиск да бъдат прецизни за plug-in колите.
Това води до по-песимистични прогнози за бъдещите стойности, заради предпазливостта да се даде на лизинговите компании и купувачите най-лошия сценарий, по който да се оцени тяхната инвестиция.
Защо?
Защото няма нищо, което бизнесът или инвеститорите да мразят повече от това да открият, че инвестицията им струва по-малко, отколкото са мислели. Много по-добре е за търговците на коли и лизинговите дружества да очакват ниска остатъчна стойност, тъй като намалява риска за тях, но се увеличава риска за вас, като купувачи или лизингополучатели.
Част от причините за тези ниски прогнозни остатъчни стойности идват от голямото неизвестно - технологията на батерията. Въпреки че много от електромобилите ще се продават с 8 години или 160 000км гаранция, организации като Kelley Blue Book не са спокойни относно предвиждането на стойността на колите с частично използвани на батерии на дребно.
В действителност обаче, не е по-различно от това да се отчетат последиците от високия пробег на двигателя. Единствената разлика е, че тези двигатели са добре известни на автомобилната индустрия, а технологията на батерията - не.
Надежда има обаче, защото за модели като Chevrolet Volt 2011 и Nissan Leaf 2011 купувачите получават различни стимули в отделните щати, което ще помогне за повишаване на стойността им. Цените в Европа са определено по-високи и има да се работи доста по правителствени инициативи и стимули в тази посока, разбира се и в България.
Вземете Калифорния например – през 2009 хибридите, които имаха HOV-Lane стикери, позволяваха на шофьорите си удоволствието шофират в крайните платна на магистралите бяха с между $1,200 и $1,500 по-скъпи от хибрид без стикер.
Сега в Калифорния е позволено само на изцяло електрически коли да получават стикет по HOV-Lane програмата и собствениците на коли като Nissan Leaf 2011 и Ford Focus 2012 може да очакват остатъчната стойност на колата им да бъде по-висока в Калифорния, отколкото би била в селскостопанските райони на Айова, например.
Други фактори също влияят. Високоспециализираните коли обикновено са по-високо оценени от коли с по-ниска спецификация, така че често си струва да се платят допълнителни пари за по-добро оборудване, за да се гарантира остатъчните стойности да останат възможно най-високи.
В момента отдаването под лизинг или закупуване на plug-in кола все още могат да бъдат финансово рисковани, но ние сме уверени, че колкото повече електромобили достигат до пазара, толкова повече оценителите ще бъдат положително настроени относно остатъчната им стойност.
За да сте сигурни, че вашият електромобил поддържа висока стойност, се грижете добре за него, не забравяйте редовно да го сервизирате при дилъра и ако живеете в район, където търсенето на електромобили е все още ниско, имайте предвид, ако искате да го продадете, да го предложите на пазар, където търсенето е по-голямо.
На последно място, дръжте под око остатъчната стойност и очаквайте тя да се повишава, тъй като оценителите ще стават все по-щастливи от технологията и надеждността на електромобилите.