Вторник, 29 Ноември 2011 08:45

Важно: Chevrolet Volt не е причина за пожара, причинил изгарянето му

От
Страничен краш тест на електрическия Chevrolet Volt

По-рано тази година един Chevrolet Volt се запали в гараж в американския щат Северна Каролина и проведеното впоследствие разследване установи, че електрическата кола не е източник на пожара. Според шефа на местната пожарна, Гарланд Клоер, "източникът на запалване изглежда е извън зоната на колите в гаража". Клоер казва още, че заключението му е предварително, но преценката му се споделя " и от други разследващи" на мястото на пожара, където е имало представители на Nissan, Chevrolet, Siemens, Duke Energy и застрахователната компания на собственика на дома (и гаража)...

Въпросният Chevrolet Volt модел 2011 е бил свързан към 240 волтова Siemens зарядна станция в гаража по времето на пожара, по-голямата част от медийните репортажи се въртеше около възможността електромобилът с удължен пробег на GM или компоненти от зарядната му система да са дали дефект.

В гаража освен злополучния Chevy Volt е имало и Nissan Armada SUV, както и детски електромобили, различни гаражни и домашни принадлежности, бензин и други запалими течности, а според Клоер макар и голям, гаражът е с размер подходящ за къща, струваща милион и половина долара. Щетите от пожара се оценяват на $800,000.

Пожарът се е развил "към колите"

"Пожарите се развиват по определени начини", казва Клоер на колегите от Green Car Reports. Често това е "V-образен модел, който се разгръща от точката на запалване" и може да бъде определен по местата, на които изгарянията са най-интензивни. В този специфичен случай "по всичко личи, че пожарът се е развил в посока на колите" от друго място в гаража, което е индикация, че нито електрическия Volt, нито конвенционалния Armada са източник на пожара.

В процеса на разчистване на останки се оказва, че върху гаража с три клетки имало друго помещение, а след като е стабилизиран от техниците на GM, изгорелият Chevrolet Volt (или по скоро останките му) е подложен на щателна проверка.

При огледа на изгорелите коли Клоер отбелязва, че "пожарът обикновено не подминава седалките, мокетите и дори гумените маркучи", когато пожарът започва вътре в колата. Но в случая с този Volt не е така и начинът на изгаряне показва, че пожарът е започнал от предната към задната част на колата.

"Т-образната литиево-йонна батерия, монтирана в тунела и под задната седалка е пострадала най-вече около върха на T", добавя Кроел, което провокирало екипа да заключи, че това се е случило при запалване на горивото в резервоара на колата.

Черната кутия е намерена

Екипът от GM е успял да открие непокътнат интерфейсния контролен модул на колата, наречен още черна кутия, която ще използва, за да установи колко гориво е имало в резервоара по време на започване на пожара, както и количеството заряд в батерията, зарядната дейност до самия пожар и други данни от процесите в колата, които могат да посочат някакви потенциални технически проблеми.

Следващата стъпка за разследващия екип е да "изключи колкото може повече възможни източници, с помощта на възможно най-опитните налични експерти", включително представители от различни корпорации, чиито продукти са пострадали при пожара. На този етап е ясно, че пожарът е започнал от гаража, но източникът тепърва ще се установява, за което може да се наложи сериозно ровене из останките, голяма част от които са събрани и позицията им в първоначалната структура установена.

Заключенията са все още предварителни

Клоер повтаря многократно, че заключенията му са предварителни, описвайки ги на този етап като "изцяло ненаучно наблюдение", базирано на професионалния му опит. Сред другата информация, той очаква и данните от зарядната система и на колата, и на самата зарядна станция.

"И преди съм бил изненадван", казва той, и "винаги се намира по нещом което досега не съм виждал" в разследването на пожари, но на база събраните до момента останки и с направените заключения Chevrolet Volt не се смята за причинител на пожара.

Екипът на Green Car Reports определя мнението на Клоер като независимо и важно в по-нататъшното развитие на разследването не само на този, но и на другите два пожара с Chevrolet Volt в САЩ, последният от които на паркинг три седмици след провеждане на страничен краш тест.

Е, това до голяма степен изчиства петното от Chevrolet Volt и е причина да смятаме и очаквания догодина у нас Opel Ampera за достатъчно надежден по отношение на безопасността електромобил, който между впрочем получи пет звезди на краш тестовете на EURO Ncap.

[От: Green Car Reports]

Прочетено 812 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 09:32
Стефан Николов

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.