Акцентът в зареждането на електромобили няма да е върху бързата опция
От Маргарита НиколоваЕвропейската асоциация на автопроизводителите (ACEA), Европейската асоциация на авто доставчиците (CLEPA) и Съюзът на електрическата индустрия ({tooltip}EURELECTRIC{end-link}Организацията представляваща общите интереси на електро индустрията на пан-европейско ниво{end-tooltip}) са единодушни по отношение на нуждата от единна хармонизирана система (типове щепсели/режими и комуникация) за зареждане на електрически превозни средства и в самите превозни средства, и в инфраструктурата. ACEA актуализира своя бюлетин след последните развития в направлението, CLEPA подписа документа, а наскоро EURELECTRIC също публикува своето становище по въпроса, от което става ясно, че бързото зареждане ще го играе "втора цигулка"...
ACEA препоръчва инсталирането на Тип 2 Комбо входящ порт за зареждане на електромобили от 2017 г. За EURELECTRIC е важно Европа да избере един определен тип порт/конектор, без предпочитания към определен тип, защото това не оказва влияние върху електроразпределението. EURELECTRIC отчита наличието на различни методи за зареждане в настоящата инфраструктура в Европа и тези разлики трябва да бъдат премахнати сега, преди развитието на бъдещия пазар да бъде застрашено допълнително. В отговор на потребителските желания трябва да бъде добавен и стандарт за бързо зареждане, но този метод не следва да бъде популяризиран като основен начин за зареждане на електромобили. Вместо това, EURELECTRIC смята, че в масовия случай зареждането трябва да става чрез свързване на електрическите превозни средства със стандартната електро мрежа за бавно (нормално) зареждане при всяко паркиране.
По отношение на типовете портове/режими и комуникация, ACEA прави следните препоръки:
-
ACEA препоръчва използването на Type 2/Type 2 Combo в ЕС като стандарт за AC/DC зареждане и в превозните средства, и в инфраструктурата при условие че има съвместимост с националните изисквания за безопасност. (Фаза 2 стартира през 2017 г. за всички нови типове превозни средства от страната на превозното средство.)
- Стандартизиране на общ профил по пътя към намиране на реално глобално решение. Предвид различните оперативни условия (особено от страна на мрежата и разликата в електрическите мощности), не е възможно намирането на единно решение за САЩ и Европа. Общият профил улеснява замяната на Combo 1/Combo 2 решения и ще доведе до значително улесняване на механизмите за зареждане за потребителите и до намаляване на разходите за бранша.
-
На този етап не се предвижда директна комуникация между превозното средство и мрежата (в смисъл, комуникация без специално оборудване за електромобили).
-
Ако в бъдеще бъде осъществена директна връзка между електромобилите и мрежата, тя следва да бъде по международен стандарт (който предстои да се дефинира, но трябва да е съвместим най-малко с ISO/IE C 15118).
-
Международните стандарти ISO/ IEC 15 118 и IEC 61851-23/-24 трябва да отразяват изискванията за комуникация на повечето режими за зареждане.
-
По отношение на комуникационната технология, ACEA реши да насочи усилията си към IEEE 1901 Profile Green PH.
Тези препоръки ACEA обяснява така:
-
Електромобилите вече навлизат на пазара и на този етап не е възможно използването на унифицирани портове за зареждане, но предвид нуждата от стандартизирно решение, европейските производители работят по единен заряден порт след въвеждане на стандарт или регулация (с достатъчно предварително време).
-
Предлаганият Type 2/Type 2 Combo осигурява база за унифицирано решение за различни AC и DC зарядни мощности, както и съвместимост между отделните решения.
-
И от страната на превозните средства, и от тази на инфраструктурата, в момента Type 2/Type 2 Combo е единственото решение в Европа, което може да комбинира стандартното (бавно) AC и бързото DC зареждане в близко бъдеще.
-
Type 2 отговаря на всички изисквания за безопасност на ISO/IEC и може да се оборудва с прекъсвачи.
-
От гледна точка на автоиндустрията Type 2/Type 2 Combo е единственото решение, което може да се използва и в превозните средства, и в инфраструктурата, готово е за всякакъв тип зареждане и може да гарантира оперативна съвместимост навсякъде в Европа. Type 2 Combo предоставя възможност за намиране на глобално решение и пасва на предлагания профил.
За бързо обществено зареждане в момента са налични две технологии: DC извън-бордово зареждане (например, CHAdeMO) и AC бордово зареждане, като на този етап CHAdeMO DC извънбордовото зареждане е по-разпространено, заради навлизането на първите японски електромобили на пазара в Европа. CHAdeMO, обаче, не е международно стандартизиран и европейските автопроизводители възнамеряват да използват бордово зарядно, което ще бъде съвместимо с високоволтови AC системи. Освен това от EURELECTRIC казват, че бъдещото инфраструктурно решение за бързо зареждане остава несигурно, а автопроизводителите предпочитат новия Комбо вариант, но той още не стигнал до производство. И понеже всички тези неща се очаква да бъдат окончателно решени към 2017, междувременно бъдещите стандарти трябва да бъдат напаснати и към сега произвежданите електромобили. За електрическата индустрия няма особено значение дали преминаването от AC към DC се прави с монтиране на зарядни устройства на борда или като част от инфраструктурата. Във всеки случай бързото зареждане най-вероятно ще бъде по-скъпа услуга за собствениците на електромобили и следва да се популяризира като услуга само в критични моменти, като по средата на дълги пътувания.
[От: Green Car Congress]