MAN Truck & Bus консолидира всички си дейности по разработка и развитие (колко гадно,че си нямаме като американците един БГ вариант на това кратичко тяхно R&D) в областта на хибридните технологии в новосъздаден Център на компетентността, който вече се разширява. Новият център ще бъде и връзка за партньори, доставчици и други експерт, например от университети...
През септември 2010 г., MAN Truck & Bus представи дизелова-електро серия, наречена Lion’s City Hybrid - хиубриден автобус, който която използва 30% по-малко гориво от конвенционалните градски дизелови автобуси. Новите хибридни рейсове вече се движат по редовни линии в Мюнхен, Париж, Барселона, Милано, Виена и други градове. До този момент са направени общо 66 поръчки за такива хибридни автобуси...
MAN Lion’s City Hybrid е оборудван със стандартен D0836 шест-цилиндров дизел в EEV версия с мощност 191 кВ/260 кс и интегриран CRTec филтър за твърди частици, свързан с генератор с мощност 150 кВ, който осигурява електрическа мощност на два конвенционални електромотора. Мощността на всее=ки от двата асинхронни мотора е 75 кВ чрез секвенциална предавателна кутия, свързана с ниско монтирана портална (по-високо от центъра на колелата) ос. По този начин се по-=стига по-ниско тегло на окачването, а електромоторите не интерферират опасно с оста.
Системата за съхранение на енергия е монтирана на покрива и се състои от 12 модула мощни кондензатори, всеки състоящ се от 24 клетки (максимално зареждане/разреждане 200 кВ, енергийно съдържание около 0.4 кВтч), които съхраняват регенерираната при спиране енергия. Електромоторите могат да се задвижват или с дизеловия генератор или от системата за съхранение на енергия. Lion’s City Hybrid може да потегля само с помощта на съхранена електроенергия, без да генерира емисии, а дизеловият генератор се включва само при нужда от повече мощност. Нискоенергийното ниво, нужно за захранване на допълнителните системи или бордовата мрежа например, може да се осигури от системата за съхраненеи на енергия.
Спирането и старта на дизеловия двигател се контролират от система за автоматично управление на енергията. Когато автобусът се движи, дизеловият двигател, в допълнение към нужната мощност, доставя енергия и по необходимост за допълнителните електро системи в зависимост от наличния заряд в системата за съхранение на енергия. Компресорът на климатика и помпата на хидравликата се задвижват с електричество.
Хибридният автобус получи "red dot award: product design 2011" за висококачествен дизайн по-рано този месец, а през февруари беше определен за "Bus of the Year 2011" в Испания.
Въвеждането на хибридно задвижване в индустриалния транспорт е голямо предизвикателство за всички производители, предвид изклщючително различните профили на индустриалните потребители, смятат в MAN. Докато стандартните градски автобуси например работят в един продължителен цикъл на ускорение и намаляване, в по-голямата част от времето тировете се движат с постоянна скорост на дълги разстояния.
Камионите в строителната индустрия пък изискват високо ниво на мощност и зацепване, с нужда от сериозна пикова мощност в различни ситуации. Камионите за доставки работят с различни това в и между градовете. В момента MAN работи по хибридно задвижване за такив тип дейсности.
Източник: Green Car Congress