Sidebar

21
Съб, Дек
Четвъртък, 26 Април 2012 00:00

ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Кашата около зарядните станции

От
ecars_zarezdane_elektromobili

Повечето хора у нас все още не знаят почти нищо за електромобилите. Нашата работа е да работим ефективно това да се променя постоянно. Какво е важно да е ясно в национален мащаб? Няколко неща: че на пазара има електромобили (и от автопроизводители, и професионално конвертирани), че те са безопасни и лесни за използване, че могат да се зареждат навсякъде и че всъщност не става дума за електрокари. Информацията за всичките тези неща има, системи за управлението им също, но те трябва да се подредят и поднасят в улеснен вид, за да може всички да ги използват, без затруднение. За да стане това, цялата сложна машина с множеството изисквания, стандарти, системи и технологии трябва да бъде преведена на езика на потребителя. Компютърът и колата, например, си приличат по едно - няма нужда да знаеш какво има под капака, за да ги управляваш. Да запазим това хубаво и простичко нещо така...

Едно от нещата, които още на този етап започват да усложняват използването на електромобили, е общественото зареждане. Да, огромна част от първите клиенти с електромобили ги зареждат в домашни/работни условия и рядко прибягват до "общите" електро колонки, но камара производители по цял свят вече предлагат какви ли не решения за зареждане на електрически превозни средства, което започва да ни обърква. Целта е да можем да пътуваме и на по-дълги разстояния с електро коли или пък да могат фирмите да доставки да правят и курсове извън населените места, за "чисти" транспортни услуги.

Какво ни тревожи? С две думи, многото варианти за таксуване и зареждане, които не работят за добрия имидж на електромобилите...

Отново, ако имате електро кола и я карате, като повечето европейци, до 80 км на ден (предполага се, че сте я купили, защото имате възможност да я зареждате поне в домашни /гаражни/ условия), електро колонките по улици, паркинги и търговски обекти може би почти няма да ви трябват. Но когато (поне) по магистралите изникнат достатъчно зарядни станции, защо да не използвате електро колата и за по-дълго пътуване. Просто ще трябва да пълните батерията чрез обществената зарядна инфраструктура. Ранните собственици на електромобили в различни държави съобщават за ограничена наличност на електро колонки (заети за зареждане) или пък неприятни случки от типа "Устройството не работи, молим да ни извините за причинените неудобства". Причините са различни – от повредени картови четци, до гръмнали предпазители, вандализъм, софтуерни "забивки" и др.

Понякога ще се намира откъде да ви дадат кабел и да напълните батерията, но друг път може да се окажете клиенти на пътна помощ, а това е много неприятно, защото няма как да отскочите за туба бензин, например. Тези ситуации трябва да се избягват, но сега идеята с кашата около зарядните станции, за която става дума, е по-скоро в множеството варианти за плащане на зареждането.

kampania_opoznai-elektromobil

Виждате ли, поради липса на електромобили и зарядни станции ние нямаме такива "проблеми", каквито имат в САЩ, например, но точно тук ни е предимството, защото сега виждаме какви са недостатъците и имаме възможност да стартираме по-оптимизирано. И сега имаме много кредитни карти, но те работят на всички терминали, независимо от издателя (с малки изключения, вероятно). Иначе казано, няма да е приятно да спрете на електро колонка, зареждането на която става само с определен тип RFID карта, с която не разполагате. Друг проблем е, че операторите на зарядна инфраструктура, в желанието си да покажат колко много електро колонки са монтирали на различни места, "забравят" да упоменат техния статус и в един момент се оказва, че колонката на "Солунска 51, например, била частна. Това е само пример, на този адрес няма електро колонка...

В електромобилната общност вече дори се е заформило нещо като забавно състезание кой има най-много карти за зареждане, било то в мрежи с безплатно включване или пък високи месечни такси. Спасение може да има под формата на обаждане на отпечатан на колонката телефон за осигуряване на дистанционен достъп чрез плащане с кредитна карта или друг начин за телефонно плащане. Такъв, несъмнено супер удобен вариант, ще бъде плащането с SMS, стига тарифите да не надхвърлят стандартните такси от 2.40 с ДДС или нещо от сорта. Всъщност не очакваме общественото зареждане да е чак толкова евтино, макар че и у нас не липсват желаещи да представят безплатно зареждане, между които сме и ние. Заедно с нашия технически партньор от A1 Eco можем да поставим малък брой промо станции на различни места, за безплатно зареждане.

С две думи:

Недостатъци:

  • Множество варианти за плащане, най-вече чрез различни RFID карти
  • Не по-малко варианти на мобилни и навигационни приложения
  • Липса на предварителна информация за статус на зарядни обекти
  • "Уж е обществена, а се оказва частна" (колонката за зареждане)
  • Объркващо за потребителя разнообразие при липса на достатъчно информация

Как да се подобри:

  • Унифициране на таксуващите системи и зарядната инфраструктура
  • Заплащане с кредитни карти, SMS или друг масов метод
  • Актуална статус информация в реално време в централизирана онлайн система
  • Комуникация между отделните системи
  • Улеснени бордови функции за зареждане на електромобилите

Какво правим ние за подобрението?

Освен инфо блога, който четете в момента, разширяваме и Национална информационна платформа ЕЛЕКТРОМОБИЛИ.

Всичко това е голямо предизвикателство, но системата вече работи, мобилните приложения ще бъдат готови скоро и след празниците ще обявим официално старта на услугата, с подробна информация за функциите и възможностите на общността. Целта ни е да предложим максимално количество полезна информация в Elektromobili.bg, където на едно място да намирате всичко за електромобилите и да имате на разположение лесни и ефективни приложения за управление и поддръжка.

eCars.bg

Прочетено 5255 пъти Последна корекция Събота, 21 Юни 2014 02:02
Стефан Николов

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.