Неделя, 29 Май 2011 15:00

Батерия за електромобил – на половин цена!

От
Компактна батерия за електромобил от A123 Systems

Миналата година, сравнително новата компания за производство на батерии A123 Systems пръкна друга компания, наречена 24M, за разработване на нов вид по-евтина батерия, предназначена за по-дълъг пробег при електромобилите. Очевидно резултат от начинанието има, защото в Advanced Energy Materials се появиха първите подробности за начина на работа на новата батерия. в публикацията се разглеждат и предизвикателствата при пускането на тази батерия на пазара...

Големият проблем при литиево-йонните батерии, използвани в електромобилите и зареждаемите хибриди е, че само 25 процента от обема на батерията се заемат от материали, които съхраняват енергия. Останалата част включва неактивни материали, като опаковка, изолации и лепила, което прави батериите обемисти и в значителна степен повишава цената.

24M има намерение да намали значително неактивните материали в батериите. Според предвиждания в новия документ, батериите на компанията могат да достигнат повече от два пъти енергийната плътност на сегашните електромобилни батерии. Такива батерии с по-висока енергийна плътност биха били по-малки и по-евтини, което означава, че електрическите и хибридни коли няма да са толкова скъпи. В публикацията се твърди, че батериите може да струват само $250 на киловат час - наполовина от сегашната им цена.

Конвенционален пакет батерии обикновено съдържа стотици клетки. Всяка клетка съдържа пакет от множество тънки, солидни електроди. Тези електроди са дублирани с зарядни колектори от метално фолио, разделени от тънки пластични сепаратори. За съхранение на повече енергия е нужно увеличение на пластовете от електродни материали — което от своя страна изисква повече пластове метално фолио и пластични сепаратори.

Дизайнът на 24M позволява съхранението на повече енергия без допълнително метално фолио или пластични сепаратори. Основната разлика е, че електродите не са солидни филми, пакетирани в клетка, а нещо като утаечни материали, съхранени в резервоари — един за анод и един за катод.

Схема на работа на течна батерия
Схема на работа на течна батерия

Материалите се изпомпват от резервоарите в малко устройство, където минавало по канали, издълбани в блокове от метал. Докато това става, йоните минават от един електрод към друг чрез сепаратор от същия материал, като в конвенционална батерия. Електроните се насочват извън материала към външна мрежа. В този дизайн, увеличаването на количеството енергия става се постига просто чрез увеличаване броя на резервоарите — устройството, което позволява на електродите да взаимодействат остава същото по размер. Дизайнът също така елиминира нуждата от свързването на стотици клетки за постигане на адекватна енергийна плътност.

Новата батерия е подобна на нещо, наречено течна батерия, в която два електролита се изпомпват един след друг. Но конвенционалните течни батерии са около 10 пъти по-големи от новия дизайн, защото използват разреждащи механизми за съхранение на енергия, което ги прави непрактични за вграждане в електромобили.

[Източник: Technology Review]

Прочетено 5404 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 20:40
Стефан Николов

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.