Не опира само до химия при батериите за електромобили
От Стефан НиколовГолемите компании на пазара на електромобилни батерии определено изпъкваха по време на Electric Vehicles Land, Sea, Air Europe 2011 конференцията, организирана от IDTechEx в Щургарт на 28-29 щни 2011 г. Тяхното ключово послание беше, че докато подобрението в химичните технологиите изисква време, електрониката и управлението могат да се променят бързо, подобрявайки значително производителността, живота и сигурността на батериите...
Глобалният пазар на електромобили ще нарасне двойно в следващите десет години
Батериите са софтуерно контролиран компонент и техният контрол може да бъде оптимизиран за да могат потребителите да използват пълноценно батериите. Софтуерът може да подобри производителността на батериите чрез изолиране на клетки, латентно възстановяване, циклични съкращения, баланс на клетките без загуби и променлива изходна мощност.
Ползите от такава оптимизация могат да се обобщят така:
- Най-малко 30% увеличение на живота на батерията
- Увеличен капацитет на батерията над 14% (Зависи от степента на излишък)
- Контрол за промяна на мощността (Избягва се нуждата от използването на скъпи външни контролери)
- Защита от повреда на единични клетки (Ще ви закара до дома)
- Баланс на клетките без загуби
- По-точно определяне на степента за зареденост - SOC (State of charge)
Периоди на почивка при зареждане/разреждане
Химическите реакции в клетките не могат да се осъществяват моментално и са необходими от няколко секунди до няколко часа за тяхното завършване. По-дългите периоди за реакции са дори още по-осезаеми в клетките с голям капацитет.
Според Бари Лоусън, председател на CHEEVC, нова компания, занимаваща се с разработка на батерии за електромобили и набор от други приложения, "въвеждането на 'периоди за почивка' по време на зареждане и разреждане осигурява по-пълна трансформация на активните химикали."
Осигуряването на време за транспортиране на йоните и стабилизиране на химическата реакция намалява натоварването върху клетките и увеличава броя на циклите или моменталните съотношения зареждане/разреждане.
Цикличното съкращение е процес, при който една или много клетки биват изключвани, докато останалите поемат натоварването. Изключените клетки може да са в покой, но могат и да бъдат включвани за осигуряване на временна пикова мощност.
Системи за управление на батерии (BMS)
"Системите за управление на батерии (BMS) са ключови за сигурността и свързването на електромобилите с мрежата", според Танджи Адебусуи, R&D в Lithium Balance. Адебусуи твърди, че литиево-йонните батерии несигурни, освен ако не се управляват и използват правилно. Затова има нужда от системи за управление на батериите, за да се гарантира сигурност и стабилност, но и за да се подобри производителността чрез контрола на степента на разреждане, регенериране, оптимизирани алгоритми за зареждане и баланс на клетките.
Балансирането на клетките е начин да се гарантира, че всички свързани серийно клетки имат еднаква степен на зареденост. Това позволява увеличаване на капацитета на комплекта и повишаване на стабилността, защото животът зависи от клетката с най-малък капацитет.
Всеки тип батерии има система за управление, но са необходими различни нива на изисквания, в зависимост от приложението. Изискванията за управление на батерии за електромобили са много високи и скъпи за покриване, включително сигурност на всички нива, сертифициране и рентабилност.
- Топ 3 предизвикателства пред бъдещите системи за управление на батерии са:
- Да станат сигурни и надеждни
- Да се постигне намаляване на цените без компромис в сигурността
- Да се интегрират батериите в зарядната инфраструктура