Нов софтуер, за (поне) два пъти по-бързо зареждане на електромобила
От Стефан НиколовНови алгоритми за зареждане на батерията, разработени от инженери от Университета на Калифорния (UC), Сан Диего, ще подобрят възможностите на сегашните литиево-йонни батерии.
Промените са насочени върху подобряване на зареждането, потенциално осигуряване не само на поне два пъти по-малко време за заряд, но и по-висока ефективност.
Изследователите от този екип смятат, че сегашните литиево-йонни батерии са проектирани и произвеждани ненужно големи и обемни.
Съществуващата технология използва доста суров начини за измерване на 'поведението и здравето' на батерията, основаваща се единствено на напрежение и ток. Батериите трябва да бъде надградени, доразвити и проектирани да осигурят допустими грешки по време на зареждане или разреждане, за да се предотврати максимално преждевременната липса на ток или загуба на капацитет.
Новите софтуерни алгоритми ще задълбочат и развият процеса на наблюдение на батериите, не само позволявайки надграждането на технологията, но и подобрявайки ефективността на зареждане в пъти.
Как работи
Литиево-йонните батерии разчитат на литиевите йони, преминаващи от анода към катода, произвеждайки електроенергия в това си действие.
Да се познава състоянието на зареждането, означава да се знае колко литиеви йони се съхраняват в анода. Текущите техники, базирани на напрежението на батерията, правят това много трудно за измерване. Новоразработваният алгоритъм позволява на инженерите да прогнозират къде са заредени частици, което позволява батерията да бъде заредена по-ефективно - и необходимите частици заряд да бъдат насочвани в съответните 'празнини', а не произволно.
Тъй като технологията позволява много по-добро наблюдение на анода, тя също може доста по-точно да определя общото състояние на батерийния пакет.
Тестване
UC, Bosch и производителят на батерии Cobasys, разполагат с $ 9,6 млн. от Министерството на енергетиката на САЩ – безвъзмездна помощ с цел подобряване на технологията на електромобилните батерии!
Около половин милион от тази помощ, са усвоени от Университета и са използвани от изследователската група за разработка, тестване и усъвършенства на действителни електромобилни батерии, с помощта на новия софтуерен алгоритъм. В един от тези тестове, е постигнато време за зареждане 15 минути, на един от батерийните комплекти.
Ползи
Ще бъде по-евтино, като за начало - около 25% по-малко в сравнение със сегашните батерии. Те ще се зареждат по-бързо; размерът на батерията ще да бъде намален и ще могат да бъдат използвани с по-мощни електрически двигатели. А тъй като състоянието на батерията ще се наблюдава отблизо и детайлно, никое от подобренията на ефективността, няма да е за сметка на безопасността.
В крайна сметка, това би означавало по-бързо, по-евтино, по-бързо зареждане на електрически коли, като се използва технология, малко по-различно от тази, в сега използваните батерии.
Това е само една от много други технологии за батерии, които в момента се разработват, но всичко това идва да покаже, че най-доброто предстои!
[От: Green Car Reports]
eCars.bg / Elektromobili.bg