Мускетарят на Tesla успя да направи неща, които друг не е правил. Едно от тях беше, да нарече една обикновена на вид сграда – Гигафабрика. И ето ти ново (световно) нарицателно. Има и други големи компании, които имат и правят големи фабрики за батерии, но никой досега не се сети да използва силата на имената или думите, за да увеличи мащаба на дейността си отвъд реалния.

В първия блог за деня на труда сме на тема големи електро возила. Електробусите в Европа се увеличават с добро темпо – през 2019 пазарният дял е 4.1% Това изглежда малко и все още е наистина много малко, но има държави, в които броят вече е значителен. Такава е Холандия където над 40% от автопарка е електрически.

В Европа доминиращият стандарт за бързо зареждане вече е Combined Charging System (CCS 2), но първият бърз DC стандарт, отпреди повече от 10 години, беше японският CHAdeMO. С годините CHAdeMO асоциацията не изостави проекта заради новата силна конкуренция, а точно обратното – продължава да го развива, защото този стандарт доминира в Китай и Япония (и в огромна степен в световен мащаб).

В настоящата тенденция на автопроизводителите да запазват в максимална степен обявените за 2020 г. ангажименти, Opel публикува информация, че електрическият миниван Vivaro ще може да се поръчва от лятото, с първи доставки в рамките на годината, като на този етап не знаем цените.

Към пролетта на 2020 г. електромобилите с най-голям пробег леко докосват границата от 500 км. Възможни са по-големи преходи с много икономично шофиране, но това далеч не е масовият случай. Да не говорим за случките, за които приятели са ми разказвали - пробег по 200 км с такива големи батерии.