Неделя, 14 Август 2011 11:00

GM избира 2014-та за първия си 'чист' електромобил

От
Тестове на електрически Chevrolet Cruze в Корея

General Motors сключи сделка с базирания в САЩ доставчик на батерии A123 – сделка, която според добре осведомени хора потвърждава плановете на автопроизводителя да започне производство на поне един модел, задвижван с батерии, до 2014 г. A123 Systems вероятно не ви говори нищо, но едно от нещата, с което е известна е производството на комплект за надстройване, който позволява зареждане на първата серия Toyoya Prius хибрид. Комплектите са дело на канадската Hymotion, закупена от A123 Systems през 2007 г.

GM има и отделна сделка с LG Chem за производство на литиево-йонни батерии за нейния Chevrolet Volt зареждаем електромобил с удължен пробег (който в компанията никак не обичат да бъде наричан просто хибрид). Корейският гигант надделя и спечели тази сделка в конкуренция с A123 и сега е в процес на изграждане на нова фабрика за производство на батерии за Volt в близост до Гранд Рейпидс, Мичиган. Производството на Volt вече набира скорост и заедно с европейската версия - Opel Ampera - GM се надява да изкара от поточните линии до 60,000 зареждаеми електромобила следващата година...

Този нов алианс [с A123] ще се фокусира изцяло върху различна гама превозни средства, загатва говорителят на GM Кевин Кели. "Не е Volt или следващо поколение Volt. Това е за различно приложение, но сега не можем да говорим за типа и времето, когато ще се появи."

Макар че Кели отказва да коментира, някои хора от компанията казват, че сега GM се надява да разшири гамата от електрифицирани коли, от конвенционални до зареждаеми хибриди и съответно изцяло електрически коли. Батериите на A123 ще бъдат използвани за последните.

Не е ясно както точно каква е визията на GM, макар че електромобили могат да се продават под множество марки на компанията, а според източници първата изцяло електрическа кола може да се очаква на пазара около 2014 г.

Въпреки разработването на различни малки и големи платформи, изглежда първият електромобил на компанията ще бъде в малкия клас коли и подобен на демонстрираните в нах-бързо разрастващите се пазари малки серии за автопаркове на различни компании. В Индия, GM тества електро версия на своя компактен Chevrolet Beat, а в Китай реши да пробва с подобния по размер Sail. В Корея компанията има тестова серия от Daewoo базирани Chevrolet Cruze и Lacetti електромобили.

Китай, в частност, притиска автоиндустрията да произвежда повече електромобили като мярка против зависимостта от вносния петрол. Страната ще бъде вероятно и един от няколкото първоначални пазара за електрическите коли на General Motors.

GM се насочва и към по-високия клас, със за втори път дадената зелена светлина за производството на Cadillac Converj. Cadillac като цяло разглежда няколко варианта за електро задвижване, чрез план за разработване на луксозна версия на Volt, но те бяха отхвърлени от ИД Дан Екърсън, който иначе е привърженик на алтернативното задвижване.

Решението за сделка с A123 – която остана на второ място при преговорите за договора за производство и доставка на батерии за Volt – отразява факта, че литиево-йонната технология се развива бързо. Има около 14 различни "фамилии" литиева химия, всяка с отличаващи се характеристики. Някои задържат повече енергия, а други по-малко, но позволяват по-бързо използване на енергията, което прави някои формули добри за конвенционални хибриди, докато други са по-подходящи за електрически коли.

Последната версия на нонофосфатната химия на A123 изглежда особено подходяща за електрически превозни средства, според хора от GM. Тя има по-висока енергийна плътност – мярка за това колко енергия може да се съхранява в определена маса. Освен това може да се използва повече от потенциалния капацитет на батерията.

Батерията на Chevrolet Volt
Т-образната батерия на Chevrolet Volt

Настоящите батерии на Chevrolet Volt позволяват използването на само около 60% от общия капацитет от 16 киловат/часа при ежедневната употреба. С модела на A123 това може да стигне или да надхвърли 70%, което означава, че ще бъдат нужни по-малко батерии. А с цена на литиевите батерии доста над $500 за кВтч в момента, това ще доведе до значителни икономии.

Вероятно също толкова важно е и че комплектите батерии на A123 са по-гъвкави от тези на LG Chem, което прави по-лесна задачата за побиране на повече батерии в тесните пространства на малките коли, за разлика от огромната монолитна Т-оформена батерия във Volt.

С планиран старт на продажбите на първия си 100% електромобил през 2014 г., GM ще навлезе в един все по-населващ се пазар. Nissan пусна на пазара първата си кола на батерии, LEAF, в края на 2010 г., а малко след това се появи и (макар в доста по-малки количества) Ford Transit Connect Electric. Ford ще започне да ускорява производството на Focus Electric към края на 2011, за вече както се разбра дебют през пролетта на 2012 г., а Toyota, Mitsubishi, Honda и Infiniti са сред множеството други марки, стартиращи електромобилно производство. Междувременно, една от съвременните компании, Tesla Motors вече е близо до старта на продажбите (2012 г.) на втората си изцяло електрическа кола, Model S.

И LG Chem, и A123 се опитват да сключват сделки с всичките тези автопроизводители - както и множество други компании от батерийния сектор. Батериите за електромобилите на GM ще бъдат произвеждани в завод в Ливониа, предградие на Детройт, където A123 вече осигурява работа на 775 служители, брой, който се очаква да нарасне стремително в резултат на новия договор.

Прочетено 1505 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 12:21
JACtest

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.