Обратна връзка: батериите правят бързото зареждане по-евтино
От JACtestВ статията за връзката цена/ефективност на електромобилите, диктувана от батериите, включихме анкета Електромобил с какъв пробег ти трябва? Засега доминира отговорър за най-дълъг пробег, което всъщност противоречи на логиката за ефикасност на батериите, но това е реалното потребителско мнение. Сега обръщаме нещата, защото вече се тестват системи, в които големи батерии могат да улесняват бързото зареждане на електромобили и да го правят по-евтино и не столкова натоварващо за мрежата...
Не липсват коментари за това, че каквото и да си говорим, зарядна инфраструктура е нужна. При това добре развита. Защото не всеки ще е склонен да си купи електромобил, ако ще може да го зарежда само в собствен гараж (и далеч не всеки има такъв) или на паркинга пред офиса (опция, която също не е масова). С нашата българска специфика, ни трябва и решение за зареждане на електромобил пред блока, но не чрез пускане на кабели от балкони, такива висят на богато къде ли не и без това.
Но да се върнем на бързото зареждане, което има своите изненади в началния етап на разпространение бързите зарядни станции, като май се оказва не толкова бързо и не толкова много. Към тях се прибавя и факта, че процесът може да е доста натоварващ за електрическата мрежа, с нужните моментално 50 кВ мощност. По този повод в щатите вече тестват решение в реални условия. В Чикаго компанията за електромобилна инфраструктура 350Green, заедно с AllCell Technologies и Технологичния институт на Илиной, тестват захранване на бързи зарядни станции с електроенергия, съхранена в големи батерии.
Като част от малък пилотен проект, батерии с голям капацитет биват зареждани бавно от електрическата мрежа, когато натоварването е слабо. При увеличаване на потреблението батериите отдават обратно съхраненото електричество, като осигуряват и нужната енергия за работата на бързи зарядни станции за електромобили. С комбиниране на функциите по съхранение и зареждане, целта на проекта е да се намери решение, което не натоварва прекалено електрическата мрежа. Не само това, но с ефективно прилагане на технологията, големите батерии може да се зареждат през нощта на най-ниска тарифа и когато се използват за бързо зареждане на електрически превозни средства през деня, това да става на по-ниска цена, отколкото ако бързите зарядни станции черпят ток директно от мрежата в момента на зареждане. Сега знаем за предплатено бързо зареждане в САЩ за $7 на сесия, което е няколко пъти по-скъпо от стандартното зареждане от битов контакт. Ето че се работи за намаляване на цените. Остава да се види кой ще поема (доста високите) цени на големите батерии, които ще се използват за съхранение на електроенергия...
eCars.bg