ЕП въвежда 'замърсителят плаща' принцип за превозвачи
От Мартин ХаджистойковПреразглеждането на "Eurovignette" пътната такса за превозвачи ще позволи на страните членки на ЕС да таксуват превозвачите за шум и замърсяване на въздуха, в допълнение към магистралните такси. Директива, одобрена във вторник от Европейския Парламент ще гарантира, че приходите от тези такси се използват за подобряване на производителността на транспортната система и за намаляване на замърсяванията...
В дебатите, Саид Ек Кадраул (S&D, BE), който прокарва тази законодателна инициатива през Парламента, коментира, че постигнатият компромис е крайъгълен камък за следващото десетилетие на Европейска транспортна политика, защото "за първи път осигурява възможността страните членки да налагат странични такси (...) и да се възползват в максимална степен от многообразие от пътни данъци за подобряване на мобилността".
Средно 3 до 4 Евро цента на превозно средство/километър може да бъдат добавени към таксите за използване на транспортна инфраструктура за покриване на странични разходи, свързани с превоза на товари, като се започне със замърсяването на въздуха и шума. Директивата ще покрие не само транс-европейските транспортни (TEN-T) мрежи, но и всички магистрали и ще важи за превозни средства с тегло над 3.5 тона. Ако страна членка иска да въведе изключения за превозни средства до 12 тона, трябва да изложи своите мотиви пред Европейската Комисия. В замяна, страните членки се задължават да инвестират 15% от общите приходи в TEN-T мрежи. Останалите средства следва да бъдат използвани за намаляване на вредата върху околната среда и развитие на устойчиви транспортни системи. За да се гарантира прозрачност и публичен дебат, евродепутатите са заложи изискване в закона страните членки да докладват редовно на Комисията за налаганите такси и за използването на генерираните от тях печалби.Поощренията за подмяна на авто паркове
Камионите с най-малко замърсяващи двигатели ще бъдат освободени от такси за замърсяване на въздуха до 1 януари 2014 г. (Евро V клас емисии) и до 1 януари 2018 г. за Евро VI. В чувствителни и планински райони, съществуващите "увеличения" до 25% могат да продължат да се прилагат и да бъдат добавени към страничните разходи, начислени за камиони в най-тежките категории на замърсяването (EURO 0 до II). Може да бъде включен и ЕВРО III клас от 1 януари 2015 година.
Избягване на задръствания
За по-ефективен контрол на пътните потоци, без допълнително генериране на приходи, таксите може да варират то 175% в силно натоварени градски райони, с най-високи ставки в петте пикови часа и по-ниски в останалите. За да осигури възможност на превозвачите да изчислят своите разходи и да планират маршрутите си, Европейската Комисия ще публикува списък с таксите и периодите, за които те важат в ЕС.
Новите Eurovignette правила, одобрение с 505 гласа за, 141 против и 17 въздържали се, трябва да минат през официалното одобрение на страните членки.