Нови тролеи, обновени трамваи и 'още околовръстно'
От Мартин ХаджистойковВ Германия може да си имат страхотно 'възобновяемо' село, но в България започват да се случват много по-мащабни неща, макар че, хей, селата са много повече от градовете и са едно много по-близо до природата 'жизнено място'. На село (за щастие) засега не е нужен 'градски транспорт', но в големите градове картинката е съвсем различна. Транспортната мрежа е гръбнакът на града, а когато гръбнакът е здрав, нещата вървят добре. Нужна е обаче и много добра координация, модерни системи за контрол и управление, устойчиви технологии и максимална ефективност. Всички тези неща изглежда се вписват в думите на г-жа Фандъкова, "Целта ни беше да не работим на парче, а да подхождаме комплексно към проблемите" и няма спор, след сума ти години безхаберие подобни начини на действие са повод за едно бъдещо удовлетворение. Новината от вчера, между впрочем, е наистина чудесна - очакваме доставка на 50 нови тролейбуса, а щом става дума за електро транспорт, вниманието ни се изостря моментално...
Става дума за сериозна програма и финансиране в размер на €62 милиона, (50 милиона от които безвъзмездни) за столичното предприятие Градски транспорт (дай боже всички подобни предприятия в други български градове да получат подобна помощ). Намеренията за усвояване на средствата са многостранни - покупка на 50-те нови тролея, които вече споменахме, обновяване на 20 трамвая, както и ремонт на 20 ключови кръстовища в София. За проекта, министър Плевнелиев пък каза, "Ето как общината ще получи нови, ниско профилни тролейбуси с климатик и 20 умни светофара, които познават всеки трамвай и тролейбус и го пропускат". Звучи много добре и изглежда тролеите вече няма да чакат по 7-8 минути на кръстовището на университета например. По думите на г-н Плевнелиев "във всеки трамвай, тролей и автобус на градския транспорт ще има GPS-система, те ще бъдат свързани в обща система, а на всяка спирка ще има електронни табла, като по този начин ще се спести много време на гражданите". Не използвам градски транспорт от години, защото не пътувам особено много и когато го правя излизам с колата, но с новите тролеи ще имат и климатик - не че това е най-голямата нужда, но при много хора в малко пространство и важна придобивка - та какво пречи да се повозвам до НДК...
Кметицата пък казва още хубави неща: "Ще бъде изградена трамвайна линия от Семинарията до Студентски град, както и 3,5 километра такава по бул. България и от кв. Борово до центъра ще се стига много по-бързо, като ще бъде осъществена и връзка с метрото". Хоп, това трябва да се уточни - за ремонт на сегашната трамвайна линия по бул. България ли става дума, че не виждам къде ще се изгради нова и какъв е смисъла при налично трасе (по което в момента се движат старите 'жълти гъсеници', които се клатят обилно заряди лошото състояние на релсите. Иначе спор няма - задръстването по България сутрин в посока центъра е неистово, а трамваят си минава, без да го е грижа за тоновете бълващи CO2 дори на място коли. Мдаа, стоп/старт системи имат все още твърде малко превозни средства, а до масовизиране на електромобилите има да извървим още много път.
Дилема обаче реално няма - на интернет страницата на Центъра за градска мобилност нещата са обяснени точно: "Проектът включва изграждането на нова трамвайна линия до кв. Дървеница и реконструирането на трамвайната линия по бул. България, въвеждане на интелигентна и адаптивна система за управление на трафика, информационни табла предоставящи информация на пътниците в реално време на спирките на градския транспорт".
'Още околовръстно ли казах?' Всъщност, казва го г-жа Фандъкова: "Разработваме и проект от Бъкстон до магистрала Люлин през Горнобански път - тежък маршрут и проектът трябва да бъде готов до края на годината. Така, че подходът е комплексен." Вярно е, защото в момента сме точно 'на парче'. С настоящото разширение около ИКЕА и с този проект, обаче, още няколко парчета от околовръстното ще бъдат поставени на място в тази 'неправилна окръжност'. Северната част е болна тема, но и до там ще се стигне - трябва много желание, работа, ефективно усвояване на фондове и внедряване на нови, съвременни технологии.
Да се върнем на тролеите. Петдесет нови бройки и заявка, според която "Почти 100% от тролейбусите по всички линии в София ще бъдат подновени и след като имаме одобреното финансиране от управляващия орган, започваме с процедурите за избор на изпълнител. Европейската комисия разглежда проекта, защото трябва да имаме и нейното одобрение. Очакваме то да се случи до края на годината". Това , г-жо Фандъкова е чудесно допълнение към думите на министър Плевнелиев "Държавата тепърва ще инвестира в интегриран градски транспорт и то не само в София. Ние гарантираме дългосрочна визия и приоритетност. Инфраструктурата е тотален приоритет на тази партия и на това правителство".
Партията и правителството настрана, тук не сме политически, а електрически пристрастни, но всичките тези действия показват, че все някога започват да се случват и добри неща. Сега тролеи и трамваи, а догодина и много електромобили. Стана малко като коледно пожелание, но е от сърце и работим по няколко проекта това да се случи - не е само пожелание.
А като дойдат новите тролеи, ще пробваме да направим един тест драйв, макар и доста различен...
Мартин Хаджистойков - eCars.bg