Електромобили (1015)
Това е архив на предишната ни категория Електромобили – КЛИКНИ ТУК за най-новите блогове!
Tesla: Даваме ви и електромобили, и домашно слънчево зареждане
От Стефан НиколовTesla Motors е в основата на съвременното развитие на личната електрическа мобилност. Малката нова компания стартира през 2008 г., преобразявайки Lotus Elise в електромобил на име Tesla Roadster и успя да оцелее с помощта на личните средства на основателя Елон Мъск ($3 милиона), $50 милиона "инжекция и от Daimler, както и голям заем от енергийното министерство на САЩ. Сега (до 2 месеца) компанията се готви да започне продажбите на дългоочаквания семеен седан Model S - първия достъпен (базова цена $57,400 в САЩ) модерен електромобил с над 300 км пробег. При сегашните цени на тока електромобилите са изключително евтино средство за придвижване, но Tesla прави още една крачка напред към още по-евтино и екологично зареждане. В тандем с компанията за покривни фотоволтаични системи SolarCity, Tesla работи, за да ни предложи вариант за "комбо покупка" – като ще си имаме електромобил, защо да не си го зареждаме и сами...
В населени места със сегашните електромобили, които обикновено изминават по 150 км с едно зареждане на батерията, дори при липса на зарядна инфраструктура, обикновено няма да имате грижи от типа "падна ми батерията" и ще се справяте с ежедневно изминаваното от вас разстояние. Ако искате да мръднете "настрани", обаче, ще трябва да зареждате. А ако няма къде, електромобилът ви си остава "градско чедо". Освен ако няма удължител на пробега. Като на Opel Ampera/Chevrolet Volt, които си имат малък бензинов двигател, задвижващ генератор, произвеждащ ток за задвижване на електромотора на борда. Бензинът обаче е скъп. Затова в България газовите и по-отскоро метановите уредби са така популярни. Затова, да "кръстосаме" ток и метан и да видим какво ще стане...
Toyota започна всичко това през 90-те години на миналия век, когато реши да пробва потребителя с първия си хибрид. Тогава продажбите на Prius бяха дори по-слаби от тези на първите съвременни електрически модели, но последните стъпват точно на факта, че Prius проправи път за "електрическото". От 2012-та хибридът на Toyota вече (и най-после) се продава и в зареждаем вариант, който има и (също най-после) литиево-йонна батерия. Усещате, че минаваме от хибриди към електромобили, но всъщност малко известен факт е, че Toyota вече има един такъв в своето портфолио, при това в масово производство, макар и само в няколко хиляди броя. Подобно на Prius, първият електрически RAV4 беше "пуснат на пазара" през 1997 г., но само на лизинг. През 2003 г. Toyota прекрати производството, но за разлика от GM, която унищожи грубо своето първо съвременно чедо, EV1, японската компания се съгласи да продаде голяма част от отдадените на лизинг електрически RAV4, над 700 от които се използват и днес. С тази кратка предистория наистина се връщаме в наши дни, защото следващия понеделник Toyota ще представи официално новия RAV4 EV, на специално събитие по време на 26-ия Международен електромобилен симпозиум (tooltip}EVS26{end-link}International Electric Vehicle Symposium{end-tooltip}), който се провежда от 6-9 май в Лос Анджелис...
Продукцията на някои автопроизводители като че ли е по-подходяща за вграждане на електрически задвижващи системи от тази на други. Просто някои са се ориентирали по-рано в ефективно отношение и са нагодили нещата така, че след време (сега) да пасват на нови разработки и технологии. Такива се демонстрират постоянно, особено по време на автосалоните, където обикновено се виждат най-вече лъскавите отблясъци на нови концепции. По-рано тази година в Женева в това определение влезе Infiniti Emerg-E, а по-интересното се е, че според Car and Driver, бъдещият зареждаем хибрид със средно разположен двигател на марката май е по-близо до фаза производство, отколкото изглежда, защото всъщност използва платформа и задвижваща система вече разработена от инженерите на емблематичната британска компания Lotus...
Tesla Model X ще тегли по-здраво от повечето SUV модели
От Мартин ХаджистойковСлучва се от време на време да пишем за разни неща свързани с понятието SUV - този супер популярен в цял свят авто формат, който не се слави с особена ефективност, но пък в повечето случаи предлага лукса и комфорта, за които мнозина така жадуват. Екологичен SUV? Ммм, не се сещаме за много такива. Оказва се, обаче, че има и някой, който е решил да направи и ефективен, и екологичен модел и това е американската Tesla Motors. През февруари електромобилната компания показа своя предстоящ Model X, чиято отличителна черта са отварящите се нагоре врати. Сега разбираме, че въпросният електрически SUV ще разполага и с друга важна, но далече "по-земна" функция - да може "да тегли"...