Обикновено, ако чуеш Webasto вероятно се сещаш за печка за кола. Но компанията има широко производствено портфолио, което се разширява все повече с навлизане в сферата на електрическата мобилност.
Panasonic обяви собствени домашни батерии - 5.7 до 34.2 кВтч
Беше логично да видим Panasonic да се включва в пазара за домашни и офис (общо казано стационарни) батерии, след като се оформи като водещ играч при електромобилните заради съвместната работа с Tesla.
VW инвестира 900 милиона евро в шведския производител на батерии Northvolt
Шведската компания, Nortvolt, която бе основана от бивши служители на Tesla ще работи съвместно с VW по строежа на завод за електромобилни батерии и компоненти.
Започна производството на батериите за Porsche Taycan
Германската компания Dräxlmaier, разположена близо до Щутгарт, започnа серийното производство на 800-волтовата батерия за Porsche Taycan.
Китайска компания започва да строи завод за батерии в Германия от есента
Докато в Германия държавата и бизнесът продължават да обсъждат въпроса и все още не са предприети активни действия, поредна азиатска компания идва в Европа, за да произвежда батерийни клетки за електромобили.
NIssan казва, че батерията на Leaf може да издържи 22 години
Nissan твърди, че батериите на новите поколения Leaf ще издържат 22 години или приблизително 10-12 години по-дълго от средния живот на самия електромобил.
Какво се случва с батериите след изваждането им от електромобилите
Батериите все още са най-скъпият компонент на електромобила и може да останат на тази челна позиция дълго време, ако въобще поевтинеят повече от някоя друга сравнително скъпа част, като например контролера на електромотора.
С времето и употребата електромобилните батерии постепенно губят своя капацитет, но дори след повече от 5 или 8 години работа могат да са все още в диапазона 75-80% от първоначалния си капацитет. Това може да е недостатъчно и да налага тяхната подмяна, което повдига въпроса какво може да се прави с батериите, след като бъдат извадени от електромобилите?
Всъщност това вече се случва и има няколко възможни варианта.
Рециклиране
Този процес е все още скъп, изисква не малко енергия и носи рискове от замърсявания. Вече има компании, които извършват такава дейност и техният брой ще се увеличава все повече в следващите години. Рециклирането на някои батерии ще е неизбежно, а на други препоръчително, но като цяло поне засега е по-непредпочитано, тъй като батериите могат да имат продължение на живота си с години в други приложения, където намаленият капацитет не е проблем.
При рециклирането се извличат редките метали и като цяло типично за този процес се прави отделяне на различните материали. Точно това носи рискове от замърсявания, но като цяло процесите са усъвършенствани и не са съпроводени с изхвърляне на вредни вещества в реки или подобни проблемни методи от миналото.
Промяна на предназначението
Това е далеч по-ефектнивният и предпочитан вариант на развитие и все повече компании работят по методи за извличане на допълнителна стойност чрез промяна на работното предназначение на батериите, след като бъдат изваждани от електро возилата.
Най-популярното решение е батериите да се използват за изграждане на масиви за съхранение на електрическа енергия в сгради, където изискванията не са толкова високи. Когато е в електромобила батерията е подложена на много повече стресове като честа необходимост от отдаване на пикова енергия, натоварващи цикли на зареждане и разреждане и атмосферни условия.
Преместени в сграда, дори с намален капацитет, свързани в масиви батериите могат да осигуряват много енергия, като се зареждат бавно нощем от мрежата и отдават енергията през деня, понасяйки много по-малки натоварвания отколкото в електромобилите. Последното е така заради изграждането на съпътстващи системи за балансиране на натоварването, в комплект с фотоволтаични системи.
Тук ключова роля играят BMS - Building Management System, които ще стават все по-важни за енергийното управление на настоящи и бъдещи сгради. Съкращението е сходно с BMS - Battery Management System, която се грижи за управлението на батерията в електромобила, балансирайки натоварването на отделните клетки и за правилното и безопасно функциониране на батерията.
Нов живот в друг електромобил
Това е нещо, което ни е хрумвало през годините работа в eCars и е възможно автопроизводителите да започнат да го прилагат, ако го намерят за ефективно. Електромобилните батерии се състоят от множество клетки, като някои автопроизводители ги обединяват в модули, които могат да се подменят. В рамките на живота на батерията в един електромобил, при нужда могат да се подменят клетки или модули, но ако, например, на седмата година батерията на електромобил вече разполага само със 78% от своята първоначална енергия, батерията може да се демонтира, рекондиционира чрез подмяна на някои клетки или модули и да се вгради като нова в по-евтин модел, който по принцип се предлага с батерия с по-малък капацитет.
И нови възможности за сдобиване с електромобил или фотолтаична система
Като стана дума за нови електромобили, в eCars започнаха да се обаждат все повече хора за новия кредит Екомобилност на ПроКредит банк. Едно от нещата, за които ни питат най-много, е как лихвеният процент по кредита е толкова нисък и отговорът е лесен - ПроКредит има над 10 електромобила, екипът на банката е ангажиран с електрическата мобилност и освен кредитите за електромобили с доста добри условия, пуска още един "зелен" кредит - за изграждане на фотоволтаични централи. Да си направиш 30 кВт соларен масив на покрива на сградата и да има кой да ти го финансира предназначено и с желание да подкрепя това важно технологично развитие - това е ценна възможност!
Какво още
Някои от големите автопроизводители като Nissan, Renault, BMW и Mercedes вече са стартирали различни проекти и бизнес инициативи за повторен живот на електромобилни батерии. Причината е, че вече има не малко електромобили с над 5 години живот и тъй като първите батерии не са най-усъвършенстваните, има логика част от тях да се нуждаят от някое от решенията, които обсъждаме отгоре. Технологиите обаче се развиват много бързо и множество компании работят по различни решения като едно от най-обещаващите е за батерии с твърди електролити. С тях ще се елиминират течните електролити, което се очаква да подобри значително надеждността, особено при аварии.
Вече има и проучвания по темата с продължението на живота на електромобилните батерии, като според IDTechEx, до 2029 г. годишно може да се изгражда над 100 гигаватчаса батериен капацитет от стари електромобилни батерии.
Важното е да се намира точното повторно предназначение на батериите и вече има конкретни добри примери в тази посока. China Tower, например, е една от компаниите купуващи най-много батерии за втори живот, за да ги използва в резервни захранвания за своите 2 милиона телеком кули из Китай.
В Китай също така се подготвя регулация за четириколесните електро возила движещи се с ниска скорост, от които до 2020 г. се очаква да има 3 милиона продажби годишно. Тук се вписва последният от разглежданите отгоре варианти, тъй като в такъв тип возила може да се вграждат употребявани литиево-йонни батерии с намален капацитет, вместо да се използват оловно-киселинни батерии.
Завършваме този блог с няколко въпроса, на които докладът на ID TechEx се опитва да отговори:
- Колко енергиен капацитет от електромобилни батерии с втори живот ще бъде наличен през следващите десет години?
- Какви са потенциалните приложения за втори живот на електромобилни батерии?
- Какъв е настоящият статус на повторно използване на батериите и кои са основните играчи?
- Каква е регулаторната рамка за повторен живот на батериите?
- Какви са ключовите технически предизвикателства и как компаниите разработват технологии за тяхното преодоляване?
- Как да се прилагат по-добри и новаторски бизнес модели за извличане на повече стойност от повторния живот на батериите?
И за финал, нещо ценно и интересно като факт - освен че са по-ефективни, ето че електромобилите имат компоненти, които могат да използват и по други начини извън основното си предназначение, след като то бъде изчерпано. Нещо, което колите задвижвани с двигатели с вътрешно горене не ни предлагат като възможност.