Вторник, 05 Юли 2011 15:00

Най-чистото гориво: водород – нулеви вредни емисии и неизчерпаем запас

От
Водородни разработки имат всички автопроизводители, дори най-големите като BMW

Както електрическите, така и колите задвижвани с водород не са продукт на бъдещето, те са тук, сега. Когато този тип коли станат широко разпространени и добре възприемани, можем да намалим своята зависимост от чужд петрол, да постигнем по-ниски цени на горива и да ограничим вредните емисии на парникови газове, които произвеждат глобалното затопляне. Бъдещето на водородните автомобили не е мечта, тъй като има вече много коли с водородни горивни клетки и H2ICE превозни средства по пътищата. Разбира се, по света повече, отколкото у нас, но се забелязва тенденция към ползването на алтернативни продукти за придвижване, дори и чрез модифициране на моделите - говорим за високо ниво на услугата, каквото осигуряват специалисти - като нашите приятели от EhybridCar, например...

През 2005г. Honda лизингова първата кола с водород за едно семейство в Редондо Бийч, Калифорния, САЩ. През 2008 г. Honda FCX Clarity стана първата производствена кола с водородни горивни клетки, предлагана с възможност за изплащане - отново на клиенти от Америка.

През последните 28 години, Националната лаборатория на Лос Анджелис (LANL) провежда изследвания на водородни горивни клетки за използване в транспорт, промишленост и бит. Според LANL, "изследванията на водорода и горивните клетки в Лос Аламос, постигнаха значителен технологичен напредък - при горивните клетки с полимерна електролитна мембрана (PEM), горивни клетки захранвани с метанол (DMFC), свързаните с тях технологии като електролизата (горивни клетки с обратен процес, освобождаващи водород от електричество и чиста вода). "

Изграждането на характерна инфраструктура, трябва да намери своята реализация и стимули
Изграждането на характерна инфраструктура, трябва да намери своята реализация и стимули

За разлика от много от хибридни и "зелени" автомобили на пазара в момента, водородното гориво може да отговори на обещанието, технологиите да са с нулеви вредни емисии, като страничен продукт от тези автомобили е водната пара. Ползваните в момента изкопаеми горива, отделят всякакви замърсители като въглероден диоксид, въглероден оксид, азотен оксид, озон и микроскопични частици. Хибридите и други зелени автомобили, са решили тези проблеми до голяма степен, но единствено водород-задвижваните автомобили се явяват реално с нулеви емисии на замърсяване..

Какво се оказва? Най-накрая ще получим глътка въздух? От замърсяване, от непрекъснато нарастващи цени на горивата? От зависимостта от големи петролни компании? Дори да изберем вариант с поставяне на водороден генератор на автомобила си, пак ще постигнем по-малък разход (на гориво=пари), въпреки че ще си осигурим по-голяма мощност?!

Зареждане на кола с водородна горивна клетка
Зареждане на кола с водородна горивна клетка

При президента Буш са предвидени и разпределени приблизително 2 млрд. долара в разработките на водородните технологии. Бившият губернатор на щата Калифорния, Арнолд Шварценегер прокарваше проект за изграждане на 200 водородни станции за зареждане, изграждащи мрежа на огромна територия, но така и не успя да го реализира, поради слабата икономика към момента и липсата на политическа воля.

Отново Америка е сочена за пример - понякога неоснователно, но в случая обективно. Да видим у нас кой ще подхване инициативата - твърде вероятно е, старта да се даде от някоя малка (но будна) община, по подобие на Исперих и първата (действаща) изградена там, зарядна станция за електромобили.

Настоящият вероятен сценарий, ще е изработването на хибридни автомобили - с двигател с вътрешно горене и водородна горивна клетка - и в последствие преминаване към изцяло водородно задвижване. Превръщането на кола с бензинов двигател в задвижван с водород ДВГ е съгласувано с учени и инженери, за да бъде особено плавен преходът, и да се осигури време за адаптация към водородните автомобили с горивни клетки.

Единственият двигател с наистина нулево отделяне на вредни емисии - водородният
Единственият двигател с наистина нулево отделяне на вредни емисии - водородният

Но водородните автомобили, не са изолирани от тези, които ползват хидрогенното гориво в двигателите с вътрешно горене (H2ICE). Има повече коли с водородни горивни клетки, които се произвеждат в момента, отколкото всеки друг вид.

Коментирахме варианта за добавен водороден генератор, който с помощта на водородни съединения или на електролиза - за да се създаде H2 - избягва варианта със сгъстения или течен водород изобщо. А какво да кажем за адаптирането на водороден пероксид в гориво за колата, който в момента се използва при състезателни коли и като самолетно гориво?

Водородните автомобили са част от развитието на транспорта, така че следим развитието на сегмента и новостите в технологията. Водородната икономика е точно зад ъгъла.

Прочетено 7242 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 13:02
Стефан Николов

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.